Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Faxander svarar på kritiken

/
  • Sandviks koncernchef Olof Faxander skriver till sina anställda att förändringarna inom bolaget varit nödvändiga.

I ett brev till sina 50 000 anställda svarar Sandviks koncernchef på den kritik som riktats mot företagsledningen det senaste året. Han skriver bland annat att han har förståelse för att den senaste tiden upplevts som orolig.

Annons

Flytten av huvudkontoret från Sandviken till Stockholm är den åtgärd som mött mest kritik både internt och externt.

När Olof Faxander via företagets intranät vänder sig till de anställda är budskapet dock att förändringarna varit helt nödvändiga.

Han skriver att tiden för att utforma den nya organisationen varit kort i syfte att begränsa tiden av osäkerhet för de anställda men att han förstår att många av de anställda upplevt detta som påfrestande och frustrerande.

Flytten av huvudkontoret försvaras med att det skulle vara mycket svårt att skapa en internationellt präglad ledning om alla i koncernledningen måste bo i Sandviken.

Behovet av att omorganisera och samtidigt göra sig av med cirka 1 000 personer kom av att organisationen var för komplicerad och därmed trögrörlig, enligt Faxander.

Att företagsledningens beslut får kritik och blir föremål för debatt tillhör det normala i storföretag men att koncernchefen via ett brev till de anställda bemöter kritiken är inte lika vanligt.

Enligt företagets informationsdirektör Jan Lissåker beror det på att bilden av företaget riskerade att bli skev.

– Det fanns en risk att folk trodde att den bilden var riktig och då var det bra att gå ut på intranätet med det här för att ge en bakgrund och förklara vilka bevekelsegrunderna var för förändringarna, säger han.

Mer läsning

Annons