Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första leveransen

/
  • Conny Johansson, Janne Carlsson, Mikael Lindberg och Bengt Olsson är fyra av de fem delägarna i Ambulansproduktion som startade den 1 september. På måndagen rullade den första ambulansen ut från anläggningen. Foto: LASSE HALVARSSON

SANDVIKEN Ambulansproduktion fick en rivstart.
Första ambulansen har nu levererats sedan starten den 1 september.
- Det vill vi fira och därför har vi bjudit in kunder och partners, säger Bengt Olsson, en av fem delägare.

Annons
Ambulansproduktion finns i de lokaler på Lövbacken som det tidigare byggts ambulanser i. Men i dag används lokalerna till att flytta över skåpen från gamla dragbilar till nya.
- Ett ambulansskåp klarar säkert av fyra överflyttningar innan det blir dags för kassering, säger Mikael Lindberg, en annan av delägare. En dragbil körs närmare 40 000 mil innan den tar slut.
I dag ägs företaget av - förutom Mikael och Bengt - Janne Carlsson och Jonny Johansson samt Carlia-bil i Falun.
Det finns klara order för åtta skåpbyten till och flera muntliga order.
- Vi ska komma ihåg att det idag tar närmare åtta veckor att byta ett skåp, säger Mikael Lindberg.
- Så visst har vi arbete en bra bit in på nästa år. Att bygga ett helt nytt skåp tar ungefär 16 veckor.

Idag finns det inget företag som bygger ambulanser i Sverige. Trots att det är mycket stor efterfrågan.
- På sikt räknar vi också med att kunna bygga nya bilar, säger Bengt Olsson. Men det blir nästa fas i företagsutvecklingen. Som det ser ut nu blir det enbart skåpbyten under 2004.

Av de cirka 150 ambulanschevor som rullat ut från tidigare produktioner finns fortfarande 70 kvar i drift. Sammanlagt finns 1100 ambulanser i Sverige så visst finns arbetstillfällena.
- Vi har en koncentration på just Chevor, säger Mikael Lindberg. I en framtid kommer vi också att arbeta med Mercedes.
Under måndagens visning kom ett 30-tal intresserade kunder och bankfolk. Om det blir framtida affärer återstår att se.
Ambulansproduktion har konstruerat en egen luftfjädring som fick mycket beröm.
- Den är ett utveckling av tidigare modeller, säger Mikael.
När ett skåpbyte görs rivs det mesta bakom förarhytten bort och ersätts med nya grejer. Det rör sig om tunga fordon på 4.8 ton så det lär vara grejer som håller.

Jörgen Larsson
026-27 75 96
jorgen.larsson@gd.se

Mer läsning

Annons