Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

iTell är framtidens telefoni

/
  • Foto: LEIF JÄDERBERG Trivs på jobbet. Koordinator Anita Ruokokoski kom till iTell i starten och ser till att kunderna går att nås helt enligt deras önskemål.

HOFORS
För ett år sedan etablerade sig iTell i Hofors. Företaget förespeglades god tillgång på arbetskraft, men verkligheten är den omvända. Företagets tillväxt hämmas av svårigheterna att rekrytera ny personal.

Annons
iTell erbjuder sina kunder framtidens telefoni, att vi ska vara kontaktbara, men på våra egna villkor. Företaget har utvecklat helt ny unik teknik som innebär att samtal, information och meddelanden som kommer in kan hanteras och kopplas precis dit mottagaren själv vill. Teknik som kan skräddarsys för varje kund.

Tre behöver anställas
I dag jobbar tolv personer i företaget, sex som koordinatorer och sex med försäljning, administration och utveckling av datatjänster mot kund. Företaget har inte haft någon personalomsättning och tre nya koordinatorer behöver anställas innan årsskiftet.
- Men det är inte så enkelt i Hofors att hitta lämplig personal utan vi får söka utanför, säger företagets vd Mikael Månsson och medger att personalrekryteringen är företagets största problem.
Varje koordinator får både en intern utbildning på tekniken och utbildning mot kunderna för att svara upp till de krav som varje kund har. En utbildning som totalt tar uppemot sex månader.

Kundens önskemål
iTells koordinatorer är inte vanliga växeltelefonister utan jobbet är betydligt mer dynamiskt där de med datateknikens hjälp kan styra telefonin helt enligt kundens önskemål.
- Vi kan erbjuda maximal tillgänglighet och enkelhet genom att företaget bara behöver ett telefonnummer in, sedan kan tekniken och våra koordinatorer sköta resten, säger Mikael Månsson.
iTell fungerar både som kraftfull telefonväxel men är också informationscentral och klarar hänvisningssystem med både telefonist och sekreterare.
- Vi vill att det ska vara enkelt för kunden där alla ska gå att nå om de vill, antingen de är på jobbet, hemma eller reser, säger Roger Gudmundsäter, systemutvecklare på företaget.
Han lovar sina kunder att ingen ska behöva förlora ett telefonsamtal.

70 kunder
I dag har företaget runt 70 kunder och nya kunder är på gång, men här sätter personalrekryteringen en spärr. Sammanlagt finns 21 arbetsplatser och systemet fullt utbyggt kan ta 8 000 arbetsplatser, koordinatorer. Antalet personer ute hos kunderna som kan betjänas via datasystemet är i princip obegränsat. Här sätter bara antalet koordinatorer gränsen.
iTell som finns i gamla Högtomtaskolan har investerat sex miljoner i Hofors. Augusti var den första månaden då företaget visar en vinst och Mikael Månsson är mycket positiv inför framtiden. Det första året beräknar han att omsättningen ska bli 3,5 miljoner. Redan nästa år ska omsättningen fördubblas, men mycket hänger på möjligheten att rekrytera personal till företaget.

ULF GRANSTRÖM

Mer läsning

Annons