Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampanj mot trötta yrkesförare

/
  • Propaganda vid vägen. Den internationella vägtransportdagen märktes vid Näsbysjöns rastplats på riksväg 80 i Storvik. Regionala skyddsombudet Conny Bergsman, förre transportbasen Hans Wahlström och ordföranden i avd 11 i Gävle, Niclas Sandström fanns på plats för att tala med yrkesförare.

STORVIK
Yrkesförare kommer inte till fackmöten. Enda sättet är att nå dem är att ge sig ut på vägarna. Det gjordes i 65 länder världen runt på måndagen på årets internationella aktionsdag för vägtransportarbetare, den sjunde.

Annons
Temat var detsamma som förra året - trötthet dödar. Många yrkesförare tvingas till alltför långa arbetspass och korta pauser.
Många äter dessutom totalt fel, vilket också kan bidra till trötthet.

För långa arbetstider
Svenska transportarbetareförbundet får ofta rapporter om alldeles för långa arbetstider. Många förare tvingas till både 60 och 70 timmars arbete per vecka.
Transports krav är att arbetstiden ska få vara maximalt 48 timmar per vecka i snitt räknat på fyra månader. Ett annat krav är att väntetid också blir arbetstid, så är inte fallet inom EU i dag. Dessutom kräver transport bättre övervakning av den yrkesmässiga trafiken samt ordentliga rastplatser med faciliteter där chaufförerna har chans till rast och nattvila.
- Vi har haft bra flyt och har hunnit samtala med omkring 30 chaufförer hittills, sa Conny Bergsman vid lunchtid. Han är regionalt skyddsombud vid Transports avdelning 11 i Gävle.
De flesta förarna nappade på erbjudandet om gratis och näringsriktig lunch i serveringen på rastplatsen.
- I det material vi delar ut finns fem recept på bra mat som de kan prova hemma, säger Niclas Sandström, ordförande i avdelning 11.
Förre transportbasen Hans Wahlström fanns med bland "agitatörerna" vid Näsbysjön. Som pensionär är han representant för stuverifacket, som också medverkade i aktionsdagen.

Tyskarna köper
Hans är känd för att inte skräda orden. Det gör han inte nu heller.
- ASG, blev Danzas som blev DHL. Det händer saker hela tiden. Tyskarna håller på att köpa in hela transportsystemet.
Nu tänker de köpa in Green Cargo också (godstransporter per järnväg). Åkare och anställda har inte längre något inflytande.
Människovärde gäller inte i branschen numera, allt handlar enbart om ekonomi.
Wahlström varnar också för att arbetsförhållandena i branschen blir ännu svårare när de baltiska länderna snart är medlemmar i EU. Därmed är hela EU öppen arbetsmarknad även för chaufförer som är vana att jobba mycket längre till mycket lägre lön än yrkesförare från västra Europa.

Inte fackanslutna
Hans Gröning, ombudsman inom transport, konstaterar att aktioner ute i verkligheten är ett bra sätt att få kontakt med många yrkesförare. Många av dem är inte fackanslutna.
- Vi borde kanske ut oftare i trafiken. Men det fordrar att vi är många som ställer upp. Och det gäller att ha genomtänkta teman varje gång. Efter trötthet skulle vi kunna satsa på lastsäkring.
Transport i länet hade också en "hållplats" vid rastplatsen Högbacka på E4 norr om Gävle.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons