Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KO efterlyser skärpta regler vid rekrytering

SANDVIKENRedan för två år sedan reagerade Konsumentverket mot så kallade nätverksföretag med tvivelaktiga rekryteringsmetoder.

Annons
Konsumentombudsmannen Karin Lindell uttalade att hon ville se skärpta regler vad beträffar introduktionsavgifter och information i samband med rekrytering av försäljare/distributörer.

Ingentinghände
Sedan dess har ingenting hänt.
- Vi gjorde bedömningen att det inte var aktuellt att gå vidare med det här till regeringen just då, eftersom man samtidigt väntade initiativ från EU-kommissionen. Jag vet inte vad som har hänt sedan dess faktiskt, säger Marianne Blomqvist på Konsumentverket.
Det visar sig att EU-kommissionen just nu koncentrerar sig på andra konsumentfrågor och inte tagit något initiativ i frågan om nätverksförsäljning.
Men Konsumentverkets önskelista kvarstår. Några axplock:
Man ska inte avkrävas betalning för att få bli försäljare, distributör.
Den blivande distributören ska tydligt informeras om alla kostnader som hör i hop med försäljningen för till exempel kurser, informationsmaterial, startpaket etcetera.
Informationen om inkomstmöjligheterna ska vara aktuell. Genomsnittlig inkomstnivå för distibutörerna ska framgå, liksom inkomstspridningen bland dem.
HANNA JANSSON

Mer läsning

Annons