Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare lär sig ny teknik

/
  • Geocaching kan omfatta många olika ämnen, säger Anna-Karin Andersson, lärare på Björksätraskolan och den här dagen instruktör i geocaching.– Det är som en inspirationsdag. Sedan får man plocka russin ur kakan, vad man ska ta med sig tillbaka till sin egen skola och använda, säger Annica Brodin, 1-3-lärare i Kungsgårdens skola.

Under den här veckan samlas 500 lärare i Söderskolan för att lära sig hur de ska hantera undervisningen som nu datoriseras.

Annons

Det handlar om att fördjupa kunskapen om hur undervisningen kan läggas upp när Sandviken nu inför projektet 1-1.

Projektet innebär att alla elever och lärare får en egen dator som utgångspunkt för undervisningen.

Informationsdagarna som hålls på Söderskolan blandas av föreläsningar och workshops.

– Nu när lärarna får en dator måste de veta hur de ska använda den. Workshopsen är för att de handgripligen ska få prova på och se de nya möjligheterna. Vi tror att vi kommer att nå alla under den här veckan. Det känns bra att vi har de här dagarna, säger Erik Holmqvist som är projektledare för 1-1.

Informationsdagarna i veckan handlar mycket om möjligheterna med den nya tekniken.

Men Erik Holmqvist säger att det inte är tekniken som är det primära.

– Det är pedagogiken som är det viktiga. Det är en sak att kunna tekniken. Men pedagogiken är något annat. Målet är inte att alla elever får en egen dator. Målet är att alla elever ska uppnå sina mål i skolan. Vi tror att datorn är ett en bra metod för det. Men pedagogiken är det absolut viktigaste.

En av de 60-tal lärare som var på plats i går var Annica Brodin. Hon är 1-3-lärare i Kungsgårdens skola. Under dagen fick hon bland annat prova geocaching som är en form av skattjakt med GPS-sändare.

– Pedagogiskt kan det här omfatta idrott, miljötänkande, historia och matematik, säger Anna-Karin Andersson, lärare på Björksätraskolan och den här dagen instruktör i geocaching.

– Det gick inte så bra för oss när vi testade, säger Annica Brodin.

Hennes skola är en av de sista som kommer att införa en dator till alla.

Men hon berättar att de redan jobbar med att skriva sig till läsning.

– Vi har jobbat lite med det tidigare. Men jag tycker att det här är spännande. Det öppnar många inlärningsportar och gynnar de som har svårt med läs- och skrivinlärning. Det begränsar ingen utbildningsform. Utmaningen är att lära sig tekniken själv.

Mer läsning

Annons