Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare tillbaka i skolbänken?

/

Viss kalabalik råder kring den nya lärar­legitimationen. Sandvikens kommun ska begära in papper från 800 personer för att veta vad de är behöriga att undervisa i.

Annons

– Jag saknar poäng i svenska. Men ledarskap är viktigare, säger Camilla Gerell, lärare på Murgårdsskolan.

Från och med den första juli nästa år träder kraven på den nya lärarlegitimationen i kraft. Därefter måste den som vill bli fast anställd eller kunna sätta betyg ha legitimation.

Men många lärare kommer inte att kunna kvittera ut sin legitimation.

Hur många det gäller vet ingen. Därför ska bland andra Sandvikens kommun undersöka hur läget egentligen ser ut på skolorna i kommunen – enligt två olika uppskattningar kan det handla om mellan 10 och 20 procent av lärarna som just nu inte klarar kraven för legitimation.

Omkring 800 pedagoger i Sandviken kommer att bli ombedda att skicka in intyg på kurser och examina.

En av dem som måste komplettera sina studier är Camilla Gerell, som undervisar i svenska och engelska i Murgårdsskolans högstadieklasser.

– Jag saknar några poäng i svenska men sätter mig gärna på skolbänken igen. Men det måste ske på arbetstid och vi som ska utbilda oss ska ha full lön. Hur ska det gå till rent praktiskt när kommunen måste ersätta oss i klassrummen under den tiden? Det blir en dubbel kostnad.

Camilla Gerell tycker inte att legitimationen som sådan är en dålig idé.

Men hon saknar en koppling till det viktigaste en lärare måste kunna, att lära ut.

– Jag kunde ha 800 poäng i svenska som inte är till någon nytta om jag inte kan förmedla det. När det blir kaos och anarki i klassrummen krävs ledarskap. Legitimationen borde kopplas till krav på kurser i ledarskap eller att man visat under praktiken att man kan fungera som ledare.

Camilla Gerell avvisar också helt en annan möjlig konsekvens under nästa år, att lärare med legitimation betygsätter obehöriga lärares elever.

– Det kan jag aldrig ställa upp på. Att sätta betyg på en elev jag aldrig haft och inte vet hur den ligger till kunskapsmässigt, utan att helt tvingas gå på någon annans bedömning går inte.

Mer läsning

Annons