Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lissåker får nyckelroll

/
  • ”Sandvik ska vara ett företag att se upp till. Ett stabilt och starkt företag med höga etiska och moraliska nivåer på det vi gör”, säger Sandviks blivande kommunikationsdirektör Jan Lissåker.

Jan Lissåker har utsetts till kommunikationsdirektör och medlem av koncernledningen i Sandvik. Han ersätter ­Anders Wallin som går i pension.

– Jan Lissåker har gjort ett fantastiskt bra jobb på IR-sidan, säger koncernchefen Olof Faxander.

Annons

Det är en välkänd Sandvikprofil som den 5 mars efterträder Anders Wallin som kommunikationschef i Sandvikkoncernen. Jan Lissåker, 53, har arbetat åt Sandvik i hela sitt yrkesliv, från 1984 och framåt – först på Coromant i Gimo och Sandviken och sedan på Investor Relations från 2001. Sedan 2006 har han varit IR-chef med ansvar för kontakterna med aktiemarknad och investerare.

Nu tar han alltså steget till att bli kommunikationschef och dessutom medlem av koncernledningen.

– Spännande, stimulerande och ärofullt. Det är stort, säger han om det nya uppdraget.

Att kommunikationschefen tar plats i koncernledningen är nytt.

– Det är ett sätt att markera vikten av en väl fungerande kommunikationsstruktur och strategi inom hela koncernen. Jag tror att det kommer att göra det lättare att på ett tydligt och stringent sätt kommunicera ut nya strategier och att vara ett tydligt språkrör från koncernledningen hela vägen ut i organisationen, men även externt, säger han.

Olof Faxander, som tagit beslutet att ta in kommunikationschefen i ledningen, är inne på samma linje.

– Jag har alltid jobbat så och jag tycker att det är jätteviktigt att vi fokuserar på att kommunikationen fungerar. Vi är 50 000 medarbetare världen över och det är väldigt viktigt att de beslut vi tar kan kommuniceras ut internt på ett bra sätt, säger Faxander, som också vill stärka bilden av Sandvik externt.

– Vår framgång beror på de kompetenser vi kan bygga upp i Sverige och i andra delar av världen och då handlar det om att kunna attrahera rätt typ av människor.

Nu är han övertygad om att han hittat rätt person för uppgiften.

– Jan Lissåker har gjort ett fantastiskt bra jobb på IR-sidan och han kan Sandvik väldigt bra som företag. Vi tittade externt och internt och Jan Lissåker hade definitivt den starkaste profilen, säger Olof Faxander.

Jan Lissåker tillträder den 5 mars och det kan bli hett om öronen direkt. Världsekonomin svajar och i spåren av det kan det följa varsel och andra tuffa beslut. Då blir det kommunikationschefen som får försvara företaget.

– Försvara och förklara, så är det ju. Jag blir språkröret mot media i första hand. Det kan vara jobbigt och det känns smärtsamt när det påverkar folk negativt, det måste vi vara öppna och tydliga med och visa förståelse för. Samtidigt så får vi aldrig tappa fokus från att vår strävan är att förstärka Sandvik som företag.

– Sandvik ska vara ett företag att se upp till. Ett stabilt och starkt företag med höga etiska och moraliska nivåer på det vi gör, säger Jan Lissåker.

Mer läsning

Annons