Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nöjda miner i backen

/
  • Jonas Lundblad är närmast euforisk inför den framtid som väntar Kungsberget.
  • Den svarta linjen visar hur den nya backen, Kungens kurva, ska gå från toppen av berget vid sidan av redan befintliga pister.

Kungsberget har haft en rekordsäsong med 190 000 åkdagar att jämföra med 175 000 i fjol.

Nu planeras för nya backar – och nya sätt att bevara snö.

Annons

– Vi vill ha snö för något jippo också på sommaren, säger utvecklingschefen Jonas Lundblad.

Det är en mycket nöjd Jonas Lundblad som summerar den gångna säsongen. Att antalet åkdagar ökat med hela 15 000 är han förstås både glad och stolt över. Likaså över att intäkterna för liftkorten stigit från 17 till 19 miljoner kronor.

Men det är något annat som gör honom nästan euforisk inför framtiden.

– Vårt koncept har funkat. Vi har haft bra bokat och betygen från gästerna har varit toppenbra. Det ger oss trygghet i den fortsatta expansionen och visar att vi är på rätt väg.

Nu skissas det på nya backar för fullt. Närmast väntar en 1,2 kilometer lång nedfart som ska gå under namnet Kungens kurva.

– Hos våra besökare är det inbyggt att de vill upp på högsta toppen. Den nya backen ska gå i en väldig kurva runt berget och bli så enkel att vem som helst kan ta sig ner på skidor, säger Jonas Lundblad.

Han talar sig varm för den makalösa utsikt som väntar de som väljer just den pisten. Backen är redan upphuggen och själv har han åkt den flera gånger och ger följande omdöme:

– Det är fjällkänsla i backen, naturkänsla. Vi funderar på att ställa ut vindskydd i kurvan så att åkarna kan stanna och se ut över dalen nedanför i lugn och ro.

Området som kallas hyllan och som ska bestå av ett 100-tal fristående stugor kommer att byggas längs med nedre delen av Kungens kurva.

Snart finns i Kungsberget också en liten skogsslinga för barn med figurer av djur lite varstans i backen. Enligt Jonas Lundblad är Kungsberget speciellt uppskattat av barnfamiljer, mest för närheten till Stockholm och Mälardalen.

– Vi har haft det barnvagns-tätt i backen i år. För barn är det jobbigt att sitta timme efter timme i bil för att åka skidor. Hit tar det bara två timmar.

En sak har gjort honom positivt överraskad med de nya bostäderna i området.

– Vi trodde att de skulle användas av de som åkt hit bara för en dag tidigare. Men det visar sig att 60 procent av de som bott i husen aldrig har varit här förut.

GD har tidigare berättat om en familj som håller på att bygga en stugby några kilometer från backarna. Och det betyder ju förstås att Jonas Lundblad känner stor oro för konkurrensen om skidgästerna.

– Inte alls. Jag tycker de privata initiativen är bra. De hjälper till att göra en skidort av Kungsberget. Handel föder handel.

Uppemot 90 personer är i dag verksamma med att sköta Kungsberget. När sista etappen är färdigbyggd år 2015 kommer den siffran att ha stigit till 500 med all kringverksamhet inräknad.

– Vi ska också ha verksamheter över somrarna. Just nu tittar vi på möjligheterna att spara snö, både för att kunna starta säsongen tidigare och för att kanske ha något jippo på snö under sommaren.

Fotnot: Antalet åkdagar beskriver hur många besökare som varit där och åkt per dag. Att det inte räknas i antal besökare beror på att en besökare kan ha åkt flera dagar under en säsong.

– Vi har haft det barnvagns-tätt i backen i år. För barn är det jobbigt att sitta timme efter timme i bil för att åka skidor. Hit tar det bara två timmar.

Mer läsning

Annons