Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska flaskhalsen bort

/
  • Chefer från Infranord och projektledare från Trafikverket matade ut en symbolisk ny kontaktledning.
  • Niclas F Reinikainen, chef för Infranord, pekar på företagets behov av att anställa och önskar sig en utbildning på gymnasienivå för järnvägstekniker.

Mer ström, tyngre tåg, mer stål. Nu börjar bytet av kontaktledningar mellan Storvik och Ockelbo.

– Den här sträckan har varit litet av en flaskhals, säger Peter Björklund, projektledare vid Trafikverket.

Annons

Arbetet med att byta kontaktledningar på norra stambanan mellan Storvik och Ockelbo startar nu. På en sträcka av fyra mil ska ledningar, tråd och annan utrustning bytas ut.

Det har inte gjorts sedan 1960-talet och när arbetat avslutas 2013 ska ett kraftfullare elsystem göra SSAB:s ståltransporter mellan Luleå och Borlänge effektivare.

Spänningen i ledningarna blir 30 000 volt mot som nu 15 000. Mer ström till loken innebär starkare framdrivning och möjlighet att dra tyngre last.

I dag rullar 40 000 ton gods på norra stambanan varje dygn. Eftersom merparten är stål kallas sträckan för stålpilen. 40 000 ton låter mycket, men industrins behov är ännu större.

– Systemet med den här spänningen finns bara på fyra andra ställen i Sverige. Med det kan varje tåg transportera mer, med större driftsäkerhet, säger Åke Ryman, Infranords platschef för kontaktledningsbytet.

Trafikverkets kostnad för projektet är 100 miljoner. 85 miljoner går till entreprenören Infranord. Enligt tidigare planer skulle bytet av de slitna kontaktledningarna ha fått vänta några år till, men planerna ändrades.

– De här arbetena prioriterades upp. Skälet är att vi vill erbjuda godstågen lika goda villkor som persontågen, säger Peter Björklund.

Infranords chef Niclas F Reinikainen medverkade vid gårdagens presskonferens om arbetena på norra stambanan. Han tror på goda tider för det egna företaget eftersom politikerna nu satsar en del pengar på att rusta järnvägarna.

Men bedömare har samtidigt pekat på att regeringens extra tillskott inte räcker till att förbättra villkoren för gods- och persontrafik, bara till att de inte försämras ytterligare.

– Återinvesteringen i järnvägarna har inte varit tillräckliga på många år. Den skulden är stor. Ska man ta ett riktigt grepp på det här behövs mycket mer, instämmer Niclas F Reinikainen.

Mer läsning

Annons