Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyköpt häst var sjuk

/

Elin Wallin köpte en häst för flera hundra tusen kronor. Tre dagar efter köpet visade det sig att hästen var sjuk. Men säljaren vägrar återta köpet. Nu ska tvisten lösas i tingsrätten.

Annons

GD berättade i tisdags om Elin Wallin som köpte hästen Hilda, som efter tre dagar visade sig vara sjuk. Undersökningar och röntgen gjordes på Strömsholms djursjukhus och vidare undersökningar visade att hästen verkade lida av epileptiska kramper. Något som fick Elins mamma, Lotta Wallin, att vända sig till säljaren.

– Jag ringde och försökte få honom att ta tillbaka köpet, eftersom att det bara hade gått tre dagar. Men det gick han inte med på, säger Lotta Wallin, mamma till Elin.

Men säljaren, Per Lundsten, hävdar motsatsen.

– När jag sålde hästen var den frisk. Ska jag då köpa tillbaka en sjuk häst?, säger han.

Per Lundsten säger att han aldrig har varit ute efter att lura någon och att han bara ville sälja en bra häst, något som han anser att han gjorde.

– Jag stod som ett frågetecken när jag fick höra vad som hade hänt. Jag vet inte vad jag ska säga.

Lotta Wallin berättar att hon känner till konsumentköplagen och att paragraf 20 i lagen tydligt lägger ansvaret för Hildas sjukdom på säljaren. I det här fallet skulle de kunna ha vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden och bett dem ta upp ärendet, något som Lotta Wallin också kände till. Anna Mähler är konsumentrådgivare på Konsument Gästrikland. Hon menar att det inte finns några konstigheter och att lagen är klar i det här fallet.

– Det här är ett solklart fall där konsumentköplagen gäller. En häst räknas som en vara och kan reklameras, säger Anna Mähler, konsumentrådgivare på Konsument Gästrikland.

Problemet i det här fallet är dock att de snabbt vill få ett avslut på tvisten, eftersom att Hilda behöver vård, som kostar mycket pengar. Lotta Wallin har därför valt att vända sig till ett juridiskt ombud som fick kontakta säljarens ombud.

– De skickade brev sinsemellan, men säljaren stod fast vid att inte återta köpet, så mitt ombud ska nu skriva en stämningsansökan, säger Lotta Wallin.

Det betyder att tvisten ska försöka lösas i tingsrätten, om parterna inte kommer fram till en förlikning, något som Lotta Wallin är beredd att acceptera.

– Vi är beredda på att göra ekonomiskt avkall för att det ska gå snabbare.

Men Per Lundsten har lämnat över ärendet till sitt juridiska ombud. Han säger att han har gjort det för att någon med kompetens ska sköta ärendet.

– Jag är en novis på det här.

Mer läsning

Annons