Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rapport om broarnas framtid

Framtiden för broarna i Gysinge har länge debatterats. Nu har en rapport med tre förslag för de 112-åriga broarna lagts fram.

Annons

Sedan försvarsmakten avsade sig ansvaret för broarna 2005 har det diskuterats vad som ska hände med järnbroarna som stått på platsen sedan 1900. Berörda kommuner, föreningar och organisationer har diskuterat lösningar men har inte kunnat komma överens. Ingen vill ensam ta på sig ansvaret för broarna, som har ett stort renoveringsbehov.

Den rapport som nu har lagts fram sammanfattar broarnas status och underhållsbehov.

Tidigare i år berättade Gefle Dagblad om en förening som erbjöd sig att ta hand om broarna. Men det var under förutsättning att någon annan ägde dem.

– Vi har skickat ett brev till berörda kommuner och myndigheter. Vi erbjuder oss att göra det här för att broarna hotas och det vore förödande för oss. De är vackra och binder samman naturreservatet med fastlandet. De är viktiga för turismen och eftervärlden, säger Jenny Karlsson, ordförande i föreningen Vi i Gysinge.

Men att Gävle och Sandviken skulle ta över ägarskapet är inte aktuellt. Den nya rapporten förändrar inte heller läget, säger Ann-Katrin Sundelius, Sandvikens kommundirektör.

– Vi tycker att det är märkligt att en statlig angelägenhet ska tas över av kommunerna. Men vi kan tänka oss att vara behjälpliga med drift och underhåll, om Gävle också är det. Men vi tror inte heller på den kalkyl som Fortifikationsverket har tagit fram för vad det skulle kosta att rusta broarna.

Rapport som nu blivit klar är gjord av företaget Vectura och innehåller tre olika alternativ. Det billigaste förslaget är en tillfällig rostskyddsbehandling som ska hålla i 10-15 år. Den beräknas kosta 200 000 kronor. Det dyrare förslaget med hel ommålning uppskattas kosta 26 miljoner kronor. Det tredje förslaget är att riva broarna, men låta stenfundament stå kvar. Den lösningen beräknas kosta sex miljoner kronor.

Det finns också förslag för framtida bruk för biltrafik, men det är en omställning som beräknas kosta minst fyra miljoner kronor. En omställning till gång- och cykelbana beräknas till en summa på minst 1,6 miljoner kronor.

Hur politikerna och länsstyrelsen ställer sig till de olika förslagen är i dagsläget okänt, men hittills har ingen, på egen hand, velat ta på sig kostnader eller ansvar.

Mer läsning

Annons