Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rosenlöfs ska renoveras för framtiden

/
  • Kjell Andersson, Einar Ljungström och Bengt Westberg får en lektion hur den gamla sättmaskinen på Rosenlöfs i Kungsgården ska hållas i trim av Tommy Kjellvertz, den ende i Sverige som kan den gamla konsten.
  • Det finns gott om gamla kast där tryckbokstäverna förvarades.
  • En unik epok lever vidare i Kungsgården. Här finns det enda originaltryckeriet i Sverige som numera är museum.
  • Gamla sättmaskiner är livet för Tommy Kjellvertz. Det tog inte lång stund innan han fick fart på den här sättmaskinen från 1929.
  • Den 5 juli 1974 gjordes sista arbetsskiftet på Rosenlöfs tryckeri. Sätteripersonalen lämnade sin arbetsplats och tydligen dracks gravöl från Sandvikens Bryggeri och Bockens i Gävle.

Originalet är alltid bäst!
– Och det här är enda originalet som finns i Sverige, säger Kjell Andersson, en av männen bakom Rosenlöfs tryckeri i Kungsgården.

Annons

I dagarna har Tommy Kjellvertz från Stockholm varit på plats för att renovera den gamla sättmaskinen Linotype från 1929. Han behövde inte många minuter på sig förrän rasslet av de gamla matriserna hördes.

– Det handlar mest om rengörning och att ändra lite på inställningarna så ska den här maskinen bli som ny igen, lovar Kjellvertz, som i dag är den ende som klarar av att renovera de gamla maskinerna som fanns i ett tryckeri långt före offsettiden.

Det finns tre större tryckerimuseer i Sverige. Förutom Rosenlöfs finns ett i Helsingborg och ett i Linköping.

– Men de tryckerimuseerna har fått sina maskiner från olika håll. Här på Rosenlöfs var det full produktion innan konkursen var ett faktum i början av 1974. Då gick sätteripersonalen hem och precis så ser det ut i dag också, förklarar Kjell Andersson.

Kjell började faktiskt sin bana på Rosenlöfs. Året var 1957 när han fick börja springa ärenden åt de anställda.

– Sedan blev jag handsättarlärling fram till att jag slutade 1966. Därefter har jag tillbringat många år på Sandvikens Tryckeri, berättar Kjell.

Rosenlöfs har fått 100 000 kronor av Riksantikvarieämbetet för att renovera maskinerna i det unika tryckeriet.

– Vi sökte bidrag och fick det och sedan ringde Tommy Kjellvertz och undrade om vi hade några gamla matriser. Det var så vi fick kontakt med varandra och Tommy lovade direkt att ställa upp och hjälpa till, berättar Kjell Andersson.

Rosenlöfs tillsammans med Flottningsmuseet i Gysinge ska enligt kultur- och fritidsnämnden i Sandviken försöka vidga verksamheten och locka flera besökare.

– Den här typen av museum kan aldrig bli självgående. När vi tar hit skolklasser och guidar dem runt tar vi inget betalt av dem. Vi måste ha råd att visa den unga generationen hur tryckning gick till förr i världen, menar Kjell Andersson.

Nu görs det lite arbeten i tryckeriet. Det trycks visitkort och olika former av exlibris.

– Problemet är att vi inte kan ta åt oss hur många arbeten som helst. Det är ju faktiskt ett museum, menar Kjell.

Meningen är att flera maskiner ska renoveras innan upprustningsprojektet är klart. Det är valsarna som har tagit mest skada.

– Flera av maskinerna har faktiskt remdrift. När elströmmen kom till Kungsgården 1913 var tryckeriet den tredje inrättningen som fick el. En motor drev flera maskiner med hjälp av remmar.

Den gamla falsmaskinen på övre våningen drivs med remdrift. Den är från 1912 och måste handmatas. Vid demonstrationskörningen stoppade Åke Söderquist in papperet med måtten 46 x 64 centimeter och fick ut det som 16 sidigt A5-format.

– Tre vikningar behövs för att göra det. Maskinen klarar också en fjärde vikning och då får vi fram 32 sidor, berättar Söderquist.

Mer läsning

Annons