Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandvik raggar arbetskraft med gratisresor

/

Sandvik har dragit igång en massiv reklamkampanj i syfte att klara framtidens rekryteringsbehov. Bland annat lockar företaget med en app som innehåller ett spel där man kan vinna en resa för två till okänd ort.

Annons

Sandvik behöver rekrytera ett stort antal nya medarbetare över hela världen, från nu och framåt, enligt informationsdirektören Anders Wallin. Det är bakgrunden till att företaget dragit igång reklamkampanjen ”Vi finns där du minst anar det”, en kampanj som omfattar reklam utomhus, i tidningar och på webben.

Först är det fokus på Sverige men därefter på alla andra ställen i världen där Sandvik finns. Kampanjen är en fortsättning på en satsning som startade 2007 men som stoppades till följd av finanskrisen.

Målet är att bli en av de tre populäraste arbetsgivarna i verkstadsindustrin.

– Vi står inför ett generationsskifte och inför en förväntad expansion och det gör att vi kommer att behöva rekrytera mycket folk, i Sverige och internationellt, säger Anders Wallin.

Vad vill ni förmedla med kampanjen?

– Att vi finns och att vi är ett intressant bolag, som kan erbjuda en intressant framtid. Det är viktigt att vi flyttar fram våra positioner för vi är inte ensamma om att behöva rekrytera välutbildad arbetskraft.

Var kommer ni att behöva rekrytera?

– Det är svårt att säga men mycket generellt sett blir det proportionellt till hur det ser ut i dag.

Anders Wallin har svårt att bedöma om personalstyrkan kommer att öka totalt sett och i så fall med hur mycket.

Klart är i alla fall att Sandvik siktar in sig på de unga. Med hjälp av en app som företaget utvecklat går det att spela ett spel som i sin tur kan ge en resa i vinst.

– Vi vänder oss till studenter på universitet och högskolor och till så kallade young professionals, som har något eller några års erfarenhet. Men även till arbetsmarknaden i övrigt.

Mer läsning

Annons