Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandviken hos Kronofogden för obetalda räkningar

Under loppet av nio månader vände sig olika företag vid 18 tillfällen till Kronofogden för att få hjälp att driva in sina pengar från Sandvikens kommun.
– Det är människor som hanterar fakturorna, säger Kerstin Ryding, ekonomichef.

Annons

Vad har Apoteksgruppen i Sverige, kaffeautomatsföretaget Selecta, Samhall, Teliasonera, Aga Gas och Servera gemensamt?

De har alla vänt sig till Kronofogden för att få hjälp att driva in betalning från Sandvikens kommun för varor och utförda tjänster.

Under perioden mellan den 25 december 2009 och den 22 augusti i år registrerades 18 ansökningar om att Kronofogden skulle utfärda ett betalningsföreläggande mot kommunen.

Det sammanlagda beloppet på de obetalda räkningarna var drygt 130 000 kronor.

I samtliga fall reglerade Sandvikens kommun genast skulden när Kronofogden hörde av sig.

Men borde man inte – med tanke på att kommunen förväntar sig att alla som ska betala in pengar till dem själva gör det i tid – ha en egen betalningsmoral som är fläckfri?

– På ekonomikontoret ankomstregistrerar vi alla fakturor. Sedan skickar vi ut dem till den referens som ska betala. Vi försöker kontrollera att ingenting ligger kvar, men betalningarna hanteras ute i organisationen, säger Kerstin Ryding, ekonomichef i Sandvikens kommun.

– Jag tycker inte att en enda räkning ska gå till Kronofogden. Men vi får in mellan 50 000 och 60 000 fakturor varje år. Och de som ska hantera dem är bara människor.

Mer läsning

Annons