Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart slut på gratisåkandet

/
  • Nästa säsong kan det vara slut på gratisåkandet i Högbo bruk. En dom i kammarrätten slår fast att anläggningar har rätt att ta betalt för skidåkning i preparerade spår.

Mora kommun får ta betalt av åkare som skidar i deras preparerade spår.

I går kom avgörandet i kammarrätten som Högbo bruk väntat på med spänning.

– Nu när det inte finns några juridiska hinder ska vi börja titta på hur vi kan börja ta betalt, säger vd Hans-Peter Eriksson.

Annons

Som GD rapporterat om tidigare har Högbo bruk funderat på att börja ta ut en avgift av skidåkarna som använder sig av de preparerade spåren.

I dag är det bara åkarna i det så kallade ”pay and ski”-spåret som betalar för sig, men att preparera de övriga spåren kostar cirka en miljon kronor om året. Utöver det tillkommer räntekostnader för gjorda investeringar på cirka en miljon kronor om året.

– I år har vi till exempel investerat i en ny pistmaskin för 1,2 miljoner kronor, säger vd Hans-Peter Eriksson.

Mora kommun började för tre år sedan att ta ut avgifter för åkarna i deras preparerade skidspår. Beslutet överklagades av en privatperson men nu har alltså kammarrätten i Sundsvall valt att gå på kommunens linje.

Hans-Peter Eriksson har följt ärendet noggrant och konstaterar att nu finns inga juridiska hinder för Högbo bruk att följa efter.

– Jag har sagt att förr eller senare kommer vi att ta betalt. Den här domen var viktig för hela Skidsverige, säger han.

70 anläggningar runt om i Sverige tar redan i dag ut avgifter. Enligt Hans-Peter Eriksson kostar dagkorten mellan 20 och 40 kronor och årskorten i snitt 400 kronor.

Förmodligen landar Högbo bruks avgifter på liknande nivåer.

– Det behövs pengar för att kunna hålla en hög nivå på spåren och vidareutveckla anläggningen, säger han.

Den här säsongen kommer dock de preparerade spåren att vara fortsatt gratis.

– I år hinner vi inte börja ta betalt. Vi måste börja med att titta på strategier och vilken typ av biljettsystem vi ska ha, säger Hans-Peter Eriksson.

Fotnot: I dag öppnar pay and ski-spåret i Högbo.

I år hinner vi inte börja ta betalt. Vi måste börja med att titta på strategier och vilken typ av biljettsystem vi ska ha.

Hans-Peter Eriksson, vd

Mer läsning

Annons