Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

- Spräck inte en fungerande organisation

/
  • Rektor Inger Isaksson är imponerad av hur bra man klarar integrationen av nya flyktingbarn på Björksätra. Bara det är ett tillräckligt gott argument för att rädda skolan, menar hon.

SANDVIKEN -Jag kommer från två stora mångkulturella skolor i Uppsala. Det går inte att jämföra med det jag upplever här, säger Inger lsaksson, rektor på Björksätraskolan.

Annons
Hon berättar om sitt första intryck av skolan som hon fick när hon började förra året. Att det inte finns några hårda grupperingar bland eleverna med invandrarbakgrund. Och att de lär sig svenska i en rasande fart.

-De har en svenska utan like. Och här är lugnt. De behöver inte bilda grupper för att bygga upp sin status, säger hon.
Resultatet finns faktiskt på papper.
Skolverket jämför varje år de nationella proven från olika skolor med avseende på antalet invandrarbarn, antalet pojkar och föräldrarnas utbildningsnivå. Tre faktorer som anses ge lägre snittbetyg på skolan.
Björksätra ligger markant över snittet. Faktiskt absolut bäst i Sandviken flera år i rad.

-Med den kvalitén den här skolan har skulle man fylla på med andra elever som får uppleva det här mångkulturella. När man har en organisation som fungerar så här bra ska man inte spräcka den, säger Inger Isaksson.
På Björksätra innehåller de flesta klasser mellan 25 och 40 procent invandrare. Främst ur två grupper. Dels en stor grupp bosnier som kom till Sandviken för flera år sedan. Dels en grupp mandéer som kom från Södertälje förra året.
Enligt Inger Isaksson, som har arbetet på Stenhagens skola och Gottsundaskolan i Uppsala att jämföra med går integrationen bättre och språkundervisningen fortare på Björksätra.

Magnus Lundquist
026-277598
magnus.lundquist@gd.se

Mer läsning

Annons