Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stålet biter i Kina

/
  • Foto: ANNAKARIN BJÖRNSTRÖM När Anders Hägglund flyttade från Sandviken till Kina för nio år sedan omsatte Sandvik hundra miljoner i landet. I år blir det över en miljard.

SANDVIKEN Kina är Sandviks snabbast växande marknad. I år stiger omsättningen över miljardstrecket och snart finns Kina med på den interna tio-i-topplistan över de länder där Sandvik säljer mest.

Annons
- Fick vi lite hjälp av dollarkursen skulle vi vara där ännu tidigare, säger Anders Hägglund, chef för Sandviks verksamhet i Kina.

I nio år har han basat för koncernens expansion i Kina, med stadigt stigande omsättning och allt fler anställda.
När han tog över 1994 hade Sandvik 30 anställda. I dag jobbar 500 personer inom Sandvik i Kina. Bara under det senaste året har 100 personer nyanställts och Anders Hägglund räknar med en lika kraftig ökning nästa år.
De flesta är unga och högskoleutbildade och drömmer om att vidareutbilda sig.
- Alla jag intervjuar frågar efter det, säger Anders Hägglund.
Sandvik plöjer ner en hel del pengar på intern utbildning av de anställda. Den modellen har Sandvik tillämpat ända sedan starten, en modell som kostar pengar men som också betalar sig på sikt.
- Vi har aldrig förlorat pengar i Kina, men de första åren tjänade vi kanske inte så mycket, säger Anders Hägglund.

Att göra affärer i Kina är komplicerat, och många västerländska företag har misslyckats i sina affärsplaner för att de har haft för bråttom.
- Vi är långsiktiga och tålmodiga. Hela vår filosofi har passat väldigt bra i Kina, säger Anders Hägglund.
Omsättningen 1994 var knappt 100 miljoner, i år blir den alltså över en miljard. Med Sandvikmått mätt är det fortfarande en låg siffra, bara hälften av Sandviks omsättning i Sverige till exempel.
Men möjligheterna är enorma i ett land med en befolkning på över en miljard människor och med en årlig tillväxttakt på upp mot åtta procent.
I de branscher där Sandvik opererar är tillväxten ännu högre, 15-20 procent.
- Det kan inte fortsätta för evigt, men de närmaste åren kommer det säkert att hålla i sig. För oss kommer Kinamarknaden att växa i snabb takt de närmaste åren, säger Anders Hägglund.
Sandvik var relativt tidigt på plats i Kina. 1985 startade koncernen ett representationskontor och Sandvik bildade det första svenska helägda företaget i landet 1993.
- Vi vill driva det som ett kinesiskt företag, säger Anders Hägglund.

De anställda är nästan uteslutande kineser. 300 jobbar med försäljning, de övriga i någon av Sandviks tre produktionsanläggningar i Kina, en för hårdmetallverktyg, en för stålbandstransportörer och en för stansknivar.
Men Sandvik importerar fortfarande 75 procent av det företaget säljer i Kina.
- Vi kommer att göra fortsatta investeringar på produktionssidan. Vi har planer som vi tittar på, säger Anders Hägglund, utan att avslöja några detaljer.
Sandvik i Kina säljer produkter inom koncernens hela produktområde men hårdmetallverktygen är storsäljare, bland annat till Kinas växande bilindustri. Bilar är fortfarande dyra i Kina, men de allt större trafikproblemen i storstäderna är ett bra mått på hur snabbt bilförsäljningen ökar. Anders Hägglund ger sig inte gärna in i trafikrusningen i huvudstaden Beijings centrala delar.

Andra vardagsfenomen visar att Kina utvecklats enormt under de nio år han har varit Sandviks man i Kina. När han flyttade dit efter 13 år i Sandviken var avbrott i el- och vattenförsörjningen vardagsmat. Nu fungerar det mesta, och det mesta finns också att köpa.
- När jag flyttade dit köpte jag en tvättmaskin i Beijing. Det var nog den enda som fanns att få på den tiden. Nu står de på rad i butikerna, säger Anders Hägglund.

Dagarna före jul är han på besök i Sandviken. Julen firar han i England, hos sin frus släkt, men återvänder till Kina lagom till nyår, som i landet med en egen månkalender kan firas två gånger.
Den 23 januari börjar Apans år, och Anders Hägglunds nyårsönskning är självklar:
- Ett fortsatt år av utveckling och social stabilitet i Kina.

Sven-Olof Ekman

Mer läsning

Annons