Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stall i stället för skolbänk

SANDVIKENSkolverket riktar kritik mot Sandvikens kommun för att den brutit mot gällande bestämmelser om rätt till utbildning och disciplinära åtgärder.Skolverket riktar också kritik mot kommunen för dess hantering av en elevs anpassade studiegång.

Annons
Upprinnelsen är att en elev på en skola i Sandviken med diagnosen damp och adhd placerades i ett stall när inte skolgången fungerade.
När eleven tröttnade drev han omkring i centrala Sandviken.
Det hela kulminerade med ett bråk med en lärare och eleven stängdes av från undervisningen.

Mamman till eleven gjorde en skrivelse till Skolverket 2001 där hon ställde sig kritisk till att skolan stängde av hennes son. Hon var också kritisk till utformningen av de stödinsatser som hennes son fick.
I det läget beslutade Skolverket att göra en utredning för att se om kommunen levt upp till de krav som en elev har rätt till genom stöd och utbildning. Den utredningen har nu lett fram till kritiken mot Sandvikens kommun.

Personlig assistent
Redan under mellanstadiet stod det klart att eleven hade damp och adhd och eleven fick en personlig assistent. Under den perioden fungerade skolgången, men skolan tog bort assistenten för att starta en liten grupp med elever.

Sedan började turbulensen med utbränd personal, utbytta lärare, hemundervisning och undervisning på olika platser. Omställningar som eleven inte klarade.

Eleven fick stallkläder
Efter 14 dagar på högstadiet köpte skolans rektor "stallkläder" åt eleven och han fick arbeta i en ladugård under dagarna.

Eleven och flera andra elever blev också hemskickade och avstängda av rektorn för att de varit bråkiga och stökiga.

En incident mellan eleven och en lärare inträffade också under den aktuella tiden. En lärare hade, enligt anmälan till Skolverket, suttit och gungat på sin stol i matsalen.
Eleven tog tag i läraren för att denne inte skulle ramla i golvet varvid läraren griper tag i eleven så att dennes tröja går sönder.
Det tolkades som om eleven skulle ta strupgrepp på läraren.

Instämmer delvis
Skolan har i sin förklaring till Skolverket skrivit att eleven placerats i en liten grupp och att personalen förstärktes under 2001. När eleven började på högstadiet bedömde skolan att de vidtagna åtgärderna räckte.

Men personalsituationen var sådan att det inte höll någon längre tid och eleven placerades på en lantgård.

Kommunen instämmer delvis i kritiken angående utformningen av praktiken och uppger att med en annan assistent hade förutsättningarna varit bättre.
Skolans rektor har i brev till elevens föräldrar skrivit att eleven skulle erbjudas undervisning på en fritidsgård.

Enligt skollagen har alla barn som är bosatta i landet skolplikt.
Den motsvaras av en rätt att få utbildning inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdom.

JÖRGEN LARSSON

Mer läsning

Annons