Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Statistiken är grovhuggen”

/
  • Petra Greisz, Elin Johansson och Conny Lindgren är alla lärare på Söderskolan. De tycker att det är en positiv stämning på skolan. Men Elin Johansson menar att lärarnas förutsättningar måste bli bättre.
  • Amanda Bryngelsson, Hannah Höglund, Madeleine Lindh-Stjärnström och                   Fanny Karlsson är väl bekanta med Söderskolan. När det gäller deras egen skola tycker de att lärarna borde vara lite mer engagerade och mer hjälpsamma mot dem som behöver det.

På Söderskolan i Sandviken håller man med om att skolrankningen är negativ.

Annons

Lägre lärartäthet och sämre ekonomi anses vara orsaken.

Samtidigt säger man att eleverna når sina resultat.

På Söderskolan fortlöper arbetet som vanligt. Petra Greisz som är lärare i klass 8 D tycker att stämningen är bra på skolan och att man har en öppen dialog mellan lärare och elever.

– Vi får otroligt bra respons och stämningen är bra här. Vi har ett bra rykte, säger hon.

Men när hon och Elin Johansson, också lärare i klass 8 D, får höra om Sandvikens skolrankning menar de att det är tråkigt och att deras egen situation måste förbättras.

– Självklart är det inte positivt, något måste hända. Lärarnas förutsättningar blir sämre, säger Elin Johansson.

En stor anledning till kommunens låga placering beror på dåliga resultat i skolan, men Elin Johansson menar att den statistiken är grovhuggen.

– I statistiken ingår elever som inte kommer till skolan och elever med anpassad studiegång. De läser bara vissa ämnen men de ämnen som de inte läser följer med i statistiken som underkända betyg. De som följer med på lektionerna och följer undervisningen får i regel godkända betyg, säger hon.

Båda Elin Johansson och Petra Greisz säger att man jobbar med små elevgrupper och extrahjälp kan ges inom något som de kallar Oasen. En lärarledd extrahjälp för de som behöver.

Conny Lindgren som är SO-lärare säger dock att skolan har vissa parametrar som man kan bli bättre på.

– Lärartätheten har sjunkit och där borde vi bli bättre, men det har väl med ekonomin att göra.

Mer läsning

Annons