Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Street race kan bli lagligt om politikerna vill

/
  • Med street race avses normalt olagliga biltävlingar på vanliga gator – men det vill man ändra på i Jönköping och Sandviken. Foto: LM Oterio/Scanpix

I Jönköping har Rolf Alkhagen kämpat i 20 år för en street race-bana åt traktens motorintresserade ungdom – och nu ser projektet äntligen ut att bli verklighet.

– Nu kör ungdomarna omkring på stan och det är det vi vill ha bort, säger han.

Annons

Jönköpings Raceway kallas projektet som kan vara något att ta efter för Sandvikens motor-entusiaster. GD berättade i går om hur Niklas Källström efter sonen Marcus tragiska bortgång i en bilolycka för två veckor sedan nu vill jobba för att en motorbana ska bli verklighet i Sandviken. En plats där det går att köra bil utan att det blir illegala och farliga jakter på gatorna. Med sig i sin strävan har han Marcus vänner.

Jönköpings Raceway består i grunden av en 200 meter lång streetracebana, med tillhörande bromszon på 150 meter och grusade avåkningszoner längs sidorna.

Rolf Alkhagen och andra motorintresserade i och runt Jönköping hade tröttnat på att det inte fanns en plats där det under ordnade och säkra former gick att köra fort med standardbilar. Följden blev – som på så många andra ställen i Sverige – att de motorintresserade ungdomarna gasade omkring på stan med sina bilar.

20 år senare är läget visserligen detsamma – men med den viktiga skillnaden att en lösning nu kan vara nära.

Jönköpings Raceway har fått klartecken av länsstyrelsen och i kommunen finns det numera en politisk majoritet för projektet.

– Jag lämnade in ett medborgarförslag och efter att Sverigedemokraterna sagt att de ställde upp på idén så blev det en väldig fart på andra partier, berättar Rolf Alkhagen, som är ordförande i Motoralliansen i Jönköping.

Nu fattas det ”bara” att kommunens miljökontor säger ja.

När klartecken väl kommer kan racingen dra igång med en rivstart. Banan, som från början är en övningsbana för motorcyklar, finns redan och nödvändiga tillbehör som brandsläckare och oljesaneringsutrustning finns också, liksom en tidtagningsanläggning.

Vilket råd kan du ge Niklas Källström och de andra motor-entusiasterna i Sandviken, som nu befinner sig där ni var för 20 år sedan?

– De måste vara ett samlat gäng. Vi är nio motorklubbar med 2 500 medlemmar som gått samman i Motoralliansen. Det går inte att komma ensam och säga att vi är några stycken som vill köra lite. Sedan är det viktigt att förklara noga vad det är man vill göra, att det handlar om att köra med vanliga registrerade standardbilar, säger Rolf Alkhagen.

Han säger också att valet av plats är mycket viktigt. Banan måste ligga avskilt eller på ett industriområde eller liknande, annars blir det garanterat problem under tillståndsprocessen.

– När det byggts nya vägar finns det ofta gamla vägstumpar kvar, de kan också vara användbara.

Mer läsning

Annons