Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle-Dala Järnvägs AB

Annons
(stavningen har varierat), GDJ, startades 1855på initiativ av bruksägare från Gästriklandoch grosshandlare från Gävle och aktier utbjödstill försäljning. Samma år togs på Sätraåsenförsta spadtaget för järnvägsspår. Förstasträckan, till Kungsgården, öppnades 1857. Helasträckan till Falun var klar 1859 och GDJ blev Sveriges förstafärdigbyggda järnväg.
Gävle stad blev senare en framstående aktieägarei företaget.
Ett stationshus i två våningar byggdes påAlderholmen och användes till 1877 då Centralstationen togs i bruk. Det gamla stationshuset revs1907.
Järnvägen fick från början stor betydelseför Korsnäs Sågverks AB (se Korsnäs AB), som fraktade trävaror från sågverketvid Runn i Dalarna till Gävle. Efter stadsbranden 1869 betydde järnvägen att varor avolika slag snabbt kunde komma till hjälp, och den kom sedantill god användning även i uppbyggnadsarbetet. Genomatt utnyttja järnvägen och Gävle hamn kunde sedan industrierna inåt landetsmidigt sköta sin export och import. Nya verkstäderbyggdes 1902-1909 vid Nynäs, där nytt lokstall uppfördes1904. Ny rangerbangård anlades 1907 i Ensta (längsDalagatan). Den användes till 1961 då en ny godsterminaltogs i bruk.
Banan elektrifierades 1943, och 1947 sålde Gävlestad sina aktier i företaget till staten och bildade GDJ-fonden. Se även Sveriges första avslutadejärnväg, till 100-årsdagen av Gävle-Dalabanansinvigning.
Annons