Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gävle ligger bra till för elväg

Gävle ligger mycket bra till för att få elväg sträckan Gävle Hamn – Storvik.
– Gävle är ju en av fyra testorter, men det var bara Gävle man pratade om på seminariet här i dag. Jättekul och jättespännande, säger Kent Lövgren, FP, på plats i Almedalen.

Gefle Dagblad har tidigare berättat att projektet Elväg -Gävle är ett av fyra projekt som beviljats finansiering för att gå vidare i planerna för att få bygga den första svenska elvägen. I projektet ingår storbolag som Sandvik, Ovako, SSAB, Siemens och Scania.

– Det här närmar sig verklighet, det kanske kan ta två år eller så. Och det kan ge miljardinvesteringar. Det är något vi stöder över partigränserna. Trots valrörese måste vi vara överens i såna här frågor, säger Kenth Lövgren.

100 miljoner kronor har Trafikverket avsatt för projektet.

– Scania har testat det här i Berlin, i mindre skala, och är intresserade. Funkar det i vårt klimat kan man sälja det runt om i världen.

Han säger att inte är ett alternativ att bygga ut järnvägen, ett motargument.

– Det går inte att dra järnväg överallt. Det här krävs för tillväxten på sikt. Och vi behöver bilar som är miljövänliga och fossiloberoende. Och en snabbtågsatsning är inte heller ett alternativ till det här eftersom det handlar om persontrafik och det här handlar om industriella behov, säger Kenth Lövgren.

Elvägen började diskuteras i Region Gävleborg för två sedan, berättar han.

– Då var vi alla väldigt tveksamma, det var så nytt, men nu tror vi starkt på det här. Och i dag var diskussionen om en elväg här i Almedalen oväntat positiv för Gävle.

Tekniskt är tanken att elvägen ska ha ledningar hängande över den innersta filen av vägen. Lastbilarna är tänkta att ha mindre dieselmotorer, som behövs vid filbyten och när lastbilen lämnar elvägen.