Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gävle Stål tar elvägen in i framtiden: "Det är en jättestor prestigegrej så klart"

I tider av stålkris finns också ljuspunkter. Gävle Stål AB fick prestigekontraktet att leverera stolpar till Elväg Gävle och håller dessutom på att integrera delar av konkursade Låångs Industrier i sin verksamhet.
– Målsättningen är att anställa så många som möjligt därifrån, säger produktionschefen Jimmy Wendin.

Annons

Elväg Gävle är en demonstrationssträcka för elvägar som just nu byggs längs E16 mellan Sandviken och Kungsgården. För finansieringen står större och mindre elefanter som Siemens, Scania, Trafikverket, Energimyndigheten, Vinnova och Region Gävleborg.

Läs mer: Bygget av elvägen går in i intensiv fas

Men delaktiga i projektet är också ett antal mindre regionala företag. Ett är Gävle Stål som fått uppdraget att leverera de 50 stolpar som ska bära upp elledningarna längs den två kilometer långa sträckan.

– Det är en jättestor prestigegrej så klart. Riktigt roligt att vi får vara med, säger Jimmy Wendin.

Gävle Stål fick dock jobba en del för kontraktet. Det är Siemens som har ansvar för den del av projektet som rör energiöverföringen och till en början nobbade den tyska teknikjätten Gävleföretagets anbud. Strategin blev då att gå samman med SSAB och lämna ett gemensamt anbud. Det nya anbudet blidkade Siemens och sedan dess har saker hänt snabbt. SSAB har tillverkat "råstolpar" som Gävle Stål sedan har förädlat genom att ytbehandla dem och svetsa på alla nödvändiga detaljer, som fästen, hållare och annat.

Sedan förra veckan pågår arbetet med att sätta stolparna på plats och senare i vår ska elvägen tas i bruk. Ett annat regionalt företag, åkeriet Ernsts Express i Avesta, kommer att trafikera sträckan med en specialanpassad Scanialastbil.

För Gävle Stål är elvägskontraktet inte speciellt lukrativt på kort sikt men Jimmy Wendin menar att möjligheterna finns på längre sikt och att det då är en klar fördel att vara med från början.

– Produkten är otroligt intressant. Det långsiktiga målet är ju att elektrifiera motorvägar runt hela världen, säger han.

Blir erfarenheterna från teststräckan vid Kungsgården bra är nästa steg att elektrifiera hela vägen mellan Gävle hamn och Borlänge. Därefter handlar det om att på allvar ta ställning till om det är elvägar som ska vara komplementet till järnvägen när det gäller framtidens tunga transporter i Sverige.

På Gävle Stål tror man helhjärtat på idén.

– Vi ser det här som Trafikverkets nästa storvolymsprodukt. Det är i alla fall det vi hoppas på. Och är vi med från början får vi också ett facit vad det kostar och på hur lång tid det tar att göra det vi ska göra, säger Jimmy Wendin.

Gävle Stål – ursprungligen en del av Gävle Galvan – är numer en del av en företagsgrupp som även innefattar Sundbergs Smide och Nya Birstatrappan. Ägare är Funseth Holding AB med vd Mikael Funseth i spetsen. Gruppen har sin bas på Upplandsgatan i Gävle och har cirka 30 anställda.

Det kan dock bli fler.

När containertillverkaren Låångs Industrier i Björke gick i konkurs i höstas köpte Gävle Stål en stor del av inkråmet i konkursboet, inklusive varumärket, och har sedan dess rekryterat fyra personer från Låångs före detta personalstyrka.

– Målsättningen är att anställa så många som möjligt därifrån. Orderstocken växer och vi bygger sakta men säkert upp volymen, säger Jimmy Wendin, som är produktionschef i både Gävle Stål och Sundbergs Smide.

Den rådande stålkrisen påverkar även bolagen under Funseth Holdings paraply men trenden är trots det positiv över hela linjen. Precis som hos jättar som Sandvik och Ovako är strategin att konkurrera med kvalitet och inte med pris. Därför passade Låångs bra in i gruppen, menar Jimmy Wendin.

– Varumärket står för svensk kvalitet. Det är inte det billigaste men det är högre kvalitet vilket gör att burkarna (containrarna) kan ta en hel del stryk. Kunderna ska ha valuta för pengarna.

Läs mer:

E16 blir elväg

Nu börjar den världsunika vägen byggas