Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Friskis&Svettis växer

/
  • Pialena Wihlborg och Malin Melander i den nya receptionen på entréplanet.
  • ”Det är fortfarande väldigt många som inte har någon regelbunden aktivitet. Vi har en konkurrent och det är soffan”, säger Friskis&Svettis verksamhetschef i Gävle, Pialena Wihlborg.

Core, svett och spinningcyklar – Friskis&Svettis fyller de nya lokalerna på Stortorget med nya och gamla företeelser.

– Det vi hela tiden jobbar för är att få fler att börja röra på sig, säger Pialena Wihlborg, verksamhetschef.

Annons

Om ett par veckor blir det tårtkalas hos Friskis&Svettis på Stortorget. Då ska de nya lokalerna – i Westerlunds Radios gamla utrymmen i entré- och källarplanen – vara helt klara. Dessutom firar man att det är fem år sedan föreningen flyttade in på våningen ovanför radiobutiken.

Under de fem åren på Stortorget har medlemsantalet nästan fördubblats. Friskis&Svettis i Gävle har nu cirka 7 500 medlemmar och det motsvarar åtta procent av befolkningen i kommunen.

Av dessa är det runt 5 000 som tränar regelbundet. Trots det är Pialena Wihlborg inte helt nöjd.

– Det är fortfarande väldigt många som inte har någon regelbunden aktivitet. Vi har en konkurrent och det är soffan, säger hon.

På Stortorget får soffan i alla fall en ny och lite tuffare utmanare.

När allt är klart har lokalytan ökat med nästan 500 kvadratmeter till nära 2 000 totalt. I källarplanet finns en ny spinningsal och en ny gympasal och det har i sin tur medfört att den gamla spinningsalen uppe på plan 2 kunnat införlivas i gymmet.

På entréplanet har en ny reception byggts och med kontoret på plan 3 inräknat så har Friskis&Svettis nu verksamhet på fyra plan.

Kostnaden för ombyggnaderna beräknas till tre miljoner kronor.

Den utökade lokalkapaciteten gör att antalet gympapass kan öka från 70 till 81 per vecka. Det bereder plats för nyheter som cirkelfys (tuff träning vid olika stationer) och dans afro (rytmiskt pass med inspiration från afrikansk dans).

Men även om det är mycket som är nytt är det en hel del som känns igen också.

Den klassiska Friskis&Svettis-gympan till musik finns kvar och den har faktiskt börjat tilltala de yngre i allt högre utsträckning.

– Ungdomarna går igång på den och det är väl för att de uppfattar den som något nytt. Det är kul och det som är så bra nu är att vi verkligen kan bredda oss samtidigt som vi har kvar det vi alltid haft, säger Pialena Wihlborg.

”Vi har en konkurrent och det är soffan.”

Pialena Wihlborg

verksamhetschef Friskis&Svettis

Annons