Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nedjans förlisning blev en gåta i 42 år

/
  • Nedjan.
  • September 2001. Håkan Eriksson från Jan Westlunds minne och kyrkoherde Gert Lyngemark invigde ett kors vid pållare 4 på Karlslund till minne av de omkomna.Nedjans skeppsklocka bärgades 1996.
  • Den 11 januari 1954 nådde nyheten om Nedjans förlisning ut till GD:s läsare.
  • Gårdskärsborna Knut Helzenius och Nils Holmgren bärgar vrakgods från Nedjan några timmar efter förlisningen.

Gävle Den nionde januari 1954 lämnade ångfartyget Nedjan Norrsundets hamn. Ett halvt dygn senare föll hon offer för stormen och gick till botten med 17 man och hela lasten.

I många år letade man efter vraket utan att hitta några spår.

Annons

Den tredje och fjärde januari 1954 blåste det stundom orkanstyrka i Gävleområdet. I Norrsundets hamn slet sig S/S Nedjan och grundstötte. Fartyget hade lastats med hyvlade bräder och skulle vidare till Ipswich. Nedjan inspekterades efter grundstötningen och fick klartecken. Vädret var fortfarande förrädiskt men klockan 14 på lördagen den 9 januari 1954 bestämde sig kapten Oskar Jönsson för avresa. Ångfartyget lämnade hamnen med fem-sex graders slagsida. Det var inget onormalt för gamla båtar och ansågs inte ha någon inverkan på sjösäkerheten.

Klockan 15.15 lämnade lotsen fartyget och klockan 21.20 gick lotsförman Gottfrid Axner till sängs. Tidigare på dagen hade det blåst 10 meter per sekund men nu vräkte stormen ner med 25-30 meter per sekund. Klockan 22.00 befann sig Nedjan mellan Eskön och Lövgrunds rabbar. Två timmar och sjutton minuter senare kom sista radiomeddelandet.

Nedjans kapten beställde ett ilsamtal via Härnösands kustradio med Trelleborg där rederiets kamrer fanns. Kaptenen säger ”All styrinrättning har gått all världens väg. Vi driver i Gävlebukten”. Rederiets representant måste först tala med försäkringsbolaget om kostnaderna innan en bogserbåt kan beställas. Telegrafisten frågar om Nedjan behöver en livräddningsbåt. Svaret går inte att uppfatta men kaptenen anger positionen till 7-8 minuter från Eggegrund i 155 grader och på drift söderut. En livräddningsbåt som inte ska kosta något skickas ut. Kustradion säger att det ska ta två timmar för kuttern att nå Nedjan men kuttern kommer aldrig fram, det är för grov sjö och den måste vända.

Klockan 00.17 den 10 januari sänder kapten Oskar Jönsson ut ett desperat rop.

– Nedjan kallar, Nedjan kall…

Hela inspelningen finns bevarad tack vare den då 14-årige radioamatören Kurt Jonssons sinnesnärvaro att spela in hela anropet.

Natten till den 10 januari 1954 förliste Nedjan med 16 eller 17 man ombord (uppgifterna varierar).

Några dagar senare hittas lösa bräder, frälsarkransar men också en död person iklädd blåställ flytandes i bränningarna vid Förrådsberget vid Gårdskär. En död man hittades fastfrusen i aktern på en upp och nervänd livbåt. Ytterligare en av besättningsmännen återfanns död.

Flera försök gjordes för att hitta det sjunkna skeppet men hon förblev länge en gåta.

Harry Ström från Gävle köpte vraket 1965 av Sveriges Ångfartygs Assuransförening. Men 1983 beslutade länsstyrelsen att Stig Brodin, Gävle, skulle ha ensam bärgningsrätt. Assuransföreningen hade gjort fel och Stig Brodin avsade sig all rätt till bärning.

I juli 1983 började ett seriöst och systematiskt sökande efter Nedjan. Tidigare hade man draggat, kört med ekolod, letat spår i trålar och gjort punktdykningar. Men nu söktes havsbotten öster om Eggegrunds av med en exklusiv undervattenssökare. Men sökningarna ger inget.

Först 13 år senare, i juli 1996, hittas Nedjan norr om Eggegrund av Stiftelsen Marinhistorik. Hon låg och ligger fortfarande på 32 meters djup och är i det närmaste intakt.

Den 23 september 2001 avtäcktes ett kors vid pållare 4 på Karlslund, i Norrsundet, till minne av de omkomna besättningsmännen från SS Nedjan. Korset är tillverkat av virke från fartyget. På korset finns namnen på de 17 omkomna.

Annons