Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska kommunen klara trafiken till Gavlehov

/
  • Åtminstone två nya rondeller behövs på Sätrahöjden, visar kommunens utredning. På Gavlehovsvägen kan det bli två till.
  • Rondell 1: korsningen Sätrahöjden/Skånbergsleden.
  • Rondell 2: korsningen Sätrahöjden/Folkparksvägen med en eventuell ny anslutning till Hamnleden.
  • Rondell 3: Gavlehovsvägen vid de nya bostäderna som ska byggas norr om Parken.
  • Rondell 4: korsningen Gavlehovsvägen/Travargatan.

Åtminstone 4 800 fler bilar per dag kommer att trafikera Gavlehov när den nya stadsdelen är klar, visar en utredning.
Därför planerar kommunen nu flera nya rondeller i anslutning till området.

Annons

Som GD berättade i juni vill det svensknorska företaget RSS Nordic Development investera en miljard kronor i upp emot 1 500 nya lägenheter intill Gävletravet och Parken.

Kommunens vision är att skapa en helt ny stadsdel med bostäder, handel och kontor nära de många idrottsarenorna som finns på Gavlehov.

En översiktlig utredning har tagits fram som ska godkännas av kommunstyrelsen i morgon, tisdag, och senare även av fullmäktige.

Som en del av utredningen har konsultfirman WSP Sverige tittat på hur trafiksituationen kan lösas. Redan i dag är det problem med bilköer i samband med matchslut då uppemot 2 000 fordon ska ta sig ifrån området under kort tid, vilket GD rapporterade om i förra veckan.

"Tyvärr råder sällan en Stockholmsmentalitet där förarna hjälper sina medtrafikanter genom att lämna en lucka", står det i trafikutredningen.

Enligt WSP kommer det nya bostadsområdet att öka trafikmängden med åtminstone 4 800 fordon per dygn. Förutom tydligare skyltning och parkeringsvakter vid evenemang föreslås därför flera nya rondeller i området.

Två av dem planeras på Sätrahöjden, en i korsningen vid Skånbergsleden och en i korsningen vid Folkparksvägen. I den sistnämnda rondellen kan även en ny anslutning till Hamnleden skapas, men det kommer att bli mycket kostsamt, cirka 1,2 miljoner kronor, enligt utredningen.

"Vid behov" planeras också två rondeller på Gavlehovsvägen, en vid de nya bostäderna som ska byggas norr om Parken och en längre österut, vid Travargatan.

– När det byggs många bostäder kommer vi att kräva att exploatörerna är med och delfinansierar vissa allmänna åtgärder som rondeller, säger projektutvecklaren Petter Jonegård på kommunens samhällsbyggnadsförvaltning.

Utredningen föreslår vidare att de två befintliga rondellerna vid Lidl i Stigslund bör få "fria högerkörfält" så att högersvängande trafik kan "smita förbi" cirkulationsplatserna.

Men allra helst vill kommunen att så många som möjligt ska gå, cykla eller åka kollektivt till och från Gavlehov. Därför ska det även anläggas en ny gång- och cykelbana som ansluter till den befintliga söder om travet. Flera nya busshållplatser planeras också.

LÄS MER:

Fick sitta i bilkö en timme efter GIF-matchen

300 hyreslägenheter steg ett på nya stadsdelen

Här ska tennisen i Gävle få sin nya hall

Här planeras en helt ny stadsdel

Mer läsning

Annons