Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snålast med bränslet i hela Sverige - från Gävle

/
  • Bakom ratten turades Stina Ohlsson och Mikaela Larsson om.
  • Exempel hur långt 1300 km är i radie från Gävle räknat.

Köra bil motsvarande sträckan Gävle-Berlin på bara en liter bensin. Det är fullt möjligt för Gävlestudenterna i teamet HiGtech från högskolan som slog Sverigerekord i tävlingen Shell Eco Marathon.

Annons

– Vi vann inte tävlingen men vi slog nytt svenskt rekord, säger Jonas Söderström, presskontrakt för tävlingsteamet HiGtech.

Det är för tredje året i rad som Högskolan i Gävle tävlar i Shell Eco Marathon. En studenttävling i konsten att konstruera och köra bränslesnåla bilar längst. Förra året tog sig Gävleekipaget en sträcka på 720 kilometer. Den räckvidden slog de i år med ytterligare 589 kilometer och landade alltså på hela 1309 kilometer. Det handlar inte om något superbränsle som är framforskat av Nasa utan bilarna körs på helt vanlig 98-oktanig bensin. Tanken rymmer bara 30 ml bensin.

– Det går åt väldigt lite bränsle, det är så att det inte märks. Hela bilen och även motorn är bygd av oss på högskolan och motorn är bygd för att klara exakt den vikt den ska klara, säger Jonas Söderström.

Tävlingen körs i intervaller på en 1,6 kilometer lång bana, där man kör tio varv. Sen mäter man hur mycket bränsle den har dragit på tio varven och räknar ut hur långt man hade kommit om man hade haft en liter bensin.

– När man kommer ner i 25 km/h startar man motorn och accelerarer till 40 km/h och stänger av. Sen rullar man till bilen åter når 25 km/h. Man rullar så långt som möjligt. Det är det som gör att man kan få så långa sträckor. Luftmotstånd och rullmotstånd är viktigt för att komma ner i så låg förbrukning, säger Jonas Söderström.

Årets förbättring beror på att man byggt en ny bil. Men konkurrensen är tuff och tillslut hamnade man på en sjätteplats i klassen prototype gasolin.

– Det är en ny bil med lägre vikt. Vi har använt mer kolfiber i kaross och chassi. Vi har minskat vikten generellt men den största anledningen till förbättring är vår nyutvecklade kaross med lägre luftmotstånd, säger Jonas Söderström.

– Vinnaren i klassen körde 2300 kilometer. De har generellt en mycket större budget. De har flera miljoner i budget, säger Jonas Söderström.

För de flesta av de nuvarande HiGtech-studenterna som varit med och tävlat väntar nu examen. De hoppas att nya studenter vill ta vid och fortsätta även kommande år.

– Hela projektet går ut på att ha roligt, men naturligtvis är det en fin marknadsföringskanal för oss som personer och maskinprogrammet. Vi hoppas att teknikföretagen får upp ögonen på oss, säger han.

Mer läsning

Annons