Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora skillnader mellan skolorna

På Sofiedalsskolan, som ligger nära badhuset, kan de flesta simma. I skolorna där det går många invandrare är det tvärtom. Det säger Malin Öhrlin från Gävle Simsällskap.

Annons

– Många invandrare har inte samma vana att gå till badhuset, och alla föräldrar kan inte simma. Då blir det inte naturligt att bada med barnen, säger hon.

För två år sedan kunde 95 procent av femteklassarna simma så pass bra att de når upp till målen i läroplanen. Men i år har siffran sjunkit något, till 91 procent.

Som simlärare ser Malin Öhrlin att, även om simkunnigheten överlag är ganska bra, skiljer det sig mycket mellan olika skolor. Det största problemet är att de barn som går i simskola på fritiden inte fortsätter träna utan glömmer bort hur man simmar.

– Många föräldrar tar ur barnen ur simskolan när de kan simma tio meter men sen får de ingen mer träning och klarar inte kraven som är i andra klass.

Mer läsning

Annons