Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strid om cykelsatsning i centrala Gävle – kommunanställda kör över alliansen om farthinder

/
  • Förhöjda cykelöverfarter ska förbättra framkomligheten och säkerheten för cyklister på Nygatan.

Det har blåst upp till storm om de förhöjda cykelöverfarter som planeras på Nygatan i Gävle.
Trots att de styrande allianspartierna tidigare gett klartecken till satsningen vill de nu stoppa farthindren.
Men kommunens tjänstemän tänker ändå gå vidare med planerna.

Annons

TV-inslaget: Så tycker Gävleborna om upphöjda cykelöverfarter

Gefle Dagblad har tidigare berättat om hur delar av cykelstråket på Nygatan i centrala Gävle ska göras om. Beläggningen kommer att bytas ut från betongplattor till asfalt. Dessutom ska det byggas fem upphöjda cykelöverfarter i korsningarna till Norra Centralgatan, Hattmakargatan, Norra Kopparslagargatan, Norra Köpmangatan och Skomakargatan. Allt i syfte att förbättra framkomligheten och säkerheten för cyklister.

Läs mer: Så ska Nygatan förbättras för cyklisterna

Arbetet drar i gång i slutet av maj och beräknas vara färdigt i höst. Men trots att kommunens styrande allianspartier tidigare har gett klartecken till satsningen så vill de nu stoppa de upphöjda cykelöverfarterna. Politikerna och kommunens sakkunniga tjänstemän har nämligen blivit oeniga om hur man skapar en säker cykelöverfart. Alliansen menar att man inte behöver skapa bulor, utan att det finns andra sätt.

– Det går att fasa av trottoarkanterna så att det blir en jämn åkyta. Sedan kan man med skyltar och markeringar i vägbanan visa att bilisterna ska lämna företräde, säger samhällsbyggnadsnämndens vice ordförande Kjell Helling, L.

Varför är ni emot upphöjda överfarter?

– De hindrar biltrafiken. Det kommer att skapa proppar. Vi vill att både cyklister och bilister lätt ska kunna ta sig fram i Gävle. Ingen grupp ska särbehandlas.

– Vi vet också att det kommit synpunkter från ambulansen och räddningstjänsten om att bulorna försvårar framkomligheten för dem, säger Kjell Helling.

Läs mer: Moderaterna vill ha stopp för nya farthinder i Gävle: "Asfalten ska användas till att fylla igen hålen i gatorna"

Men kommunens tjänstemän, som har till uppgift att förbereda och utföra politikernas beslut, har inga tankar på att ändra byggplanerna. Projektledaren Kaj Olsson hänvisar till den centrumplan som politikerna tidigare ställt sig bakom. Där står det att Nygatan ska få "säkra" cykelöverfarter.

– Det enda sättet att göra en överfart säker är att höja upp den. Vi kommer att rätta oss efter det beslut som politikerna har fattat, säger han.

Under fredagen var han ute och informerade näringsidkare och andra aktörer efter gatan om byggplanerna.

Men Miljöpartiets kommunalråd i opposition, Roger Persson, är kritisk till alliansens inställning till cykelöverfarterna. Inför kommunfullmäktiges möte i morgon, måndag, har han skrivit en fråga till samhällsbyggnadsnämndens ordförande Roland Nilsson, M, om han har försökt ändra inriktning i den pågående upphandlingen av bygget.

– Jag har fått sådana indikationer, vilket jag tycker är anmärkningsvärt med tanke på de styrdokument som vi jobbat fram tillsammans som säger att vi ska skapa ett mer hållbart samhälle. Ska vi nå dit måste vi också främja de hållbara transportsätten, säger han.

Hur ser du på argumentet att förhöjda cykelöverfarter försvårar framkomligheten för räddningstjänst och ambulans?

– Det går att hitta argument mot allt som hör framtiden till. Jag har förståelse för att man kan tycka så, men jag anser inte att det argumentet biter tillräckligt, säger Roger Persson.

Gefle Dagblad sökte under fredagen samhällsbyggnadsnämndens ordförande Roland Nilsson, M.

Läs mer: Massbyggande av farthinder i Gävle – nu kommer protesterna

Läs mer: INSÄNDARE: Gillar inte Moderaterna cyklister?

Mer läsning