Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi

Annons
har funnits i Gävle sedan 1907. Gefle Bilaktiebolag startades i maj, och stationen fanns vid Carlssons Verkstäder på Hattmakargatan, telefonnummer 292.
Redan något år dessförinnan fanns Elov Anderssons Hyrverk, sedermera Elov Andersson & Co:s Bilstation, på Norra Centralgatan. Andersson fick ställa sina bilar invid hästdroskorna på Centralplan och Rådhustorget, där telefonskåp sattes upp 1922. På 1920-talet fanns Gefle Nya Bilstation på Norra Slottsgatan 29, och nya entreprenörer i branschen erbjöd skjuts med både bilar och hästar.
1922 bildades Gävle Droskägareförening upa, och 1924 fanns 25 droskbilar. Under depressionen fick några bilar stå varje dag men 1938 fanns 30 bilar i trafik. På grund av bensinbrist hade droskbilarna aggregat för gengas 1940-1946. Några år på 1960-talet skötte droskägarföreningen en ambulans som räddningstjänsten ställde till förfogande. 1963 övertog man skötseln av larmtjänst och några år senare även körningar av sjukresor och handikappade, sedermera färdtjänsten.
Från 1924 skulle man begära "Droskstation" vid beställning av bil. 1931 fick Taxi egen växel i sin fastighet, Staketgatan 10, och från 1949 kunde man ringa direkt till Taxi, då med egen växel i det nybyggda IC-huset, Ruddammsgatan 5. Kommunikationsradio började användas i bilarna 1957.
1964 ändrades namnet till Gävle Taxi Ekonomisk förening, som slogs samman med Hille och Valbo Taxi när Gävle blev storkommun. Gävle Taxi Företagsgrupp bildades för att kunna lösa olika transportuppgifter för kunderna.
Sigurd Hedlund var föreståndare och ansvarig för verksamheten i Gävle Taxi 1952-1976.
Kring 1990 avreglerades taximarknaden i Sverige, och 1991 startades i Gävle det konkurrerande bolaget Stor & Liten. Gävle Taxi 75 år, 1922-1997.

Mer läsning

Annons