Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefon­försäljare på varningslista

Klagomålen mot katalogföretaget Online Publishing Solna är många. Företaget finns med på en varningslista, som ett oberoende företag uppdaterar fortlöpande.

Annons

– Det går nog inte en vecka utan att vi får klagomål på dem, säger Ludvig Isacsson på Förenade Bolag.

I går berättade GD om domen i Gävle tingsrätt där Online Publishing Solna krävde en Gävleföretagare på 4 900 kronor efter en telefonförsäljning.

Förenade Bolag hjälper företagare som hamnar i klorna på rena bedragare eller försäljare som använder tvivelaktiga metoder och Ludvig Isacsson välkomnar domen i Gävle tingsrätt, där Online Publishing förlorade.

Även om rättsläget inte alltid är lika klart visar det att det kan löna sig att driva frågan till sin spets.

– Det är väldigt glädjande att de har fått rätt.

Klagomålen från bolagets kunder gäller flera olika katalogtjänster som Online Publishing erbjuder. På varningslistan finns några av företagets olika varumärken, bland annat Nummerupplysningen 118 218, Finnmobil/Företagssök, Gyllene Sidor och Transportregistret.

Det som företagen oftast säger sig råka ut för är just det som hände Astrid Öberg i Gävle. En telefonförsäljare ringer upp och påstår att företaget abonnerat på en gratistjänst.

Eftersom abonnemanget inte sagts upp i tid kostar det nu pengar, enligt försäljaren. Samtalen upplevs som vilseledande och påträngande.

– Det är ingen slump att vi får många klagomål, säger Ludvig Isacsson.

De katalogtjänster som Online Publishing säljer finns i verkligheten, men enligt Ludvig Isacsson kan både nyttan av dem och försäljningsmetoderna ifrågasättas.

– Det är i gråzonen. Det är problematiskt och beklagligt.

GD har vid upprepade tillfällen bett Online Publishings vd om en kommentar, men han har inte hört av sig.

Mer läsning

Annons