Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varning för bluffakturor från Vital Nordic

Gävlebon Cherstin Hansson har den senaste veckan fått två bluffakturor från Vital Nordic som säljer hälsoprodukter.

– Jag har ingen aning om vad det är. Jag har inte haft någon kontakt med företaget, och definitivt inte beställt några produkter.

Annons

Trots detta har företaget skickat två fakturor till Cherstin på vardera 600 kronor. Båda har gått till företagets egen inkassobyrå.

– Det måste vara ett missförstånd, jag har inte ens fått hem några produkter, säger hon.

Cherstin har i veckan skickat åtminstone sex meddelanden till företaget om att hon vill att de ska kontakta henne. Hon har även suttit i telefonkö och försökt nått företaget fram till lunch flera dagar i rad, utan resultat.

– De verkar helt omöjliga att få tag på, säger hon.

På fakturorna har företaget gett Cherstin både användarnamn och lösenord till deras hemsida. Där kan hon logga in och se att hon blivit medlem någon gång i juni - men har ingen aning om hur det skulle ha gått till.

– Jag vet inte ens vad produkterna är. Det enda jag vet är att jag för ungefär två månader sedan fick ett telefonsamtal när jag satt på restaurang från någon som ville sälja matkuponger och brun utan sol, men det erbjudandet tackade jag bestämt nej till.

Bara den senaste veckan har Konsument Gästrikland fått in fyra-fem ärenden mot samma företag.

– När ett företag gör sig oanträffbara på det här sättet är det definitivt något som är fel. Mitt råd till alla utsatta är att bestrida fakturan, skriv ett brev till företaget och tala om att du inte har något avtal med dem, säger konsumentvägledare Kristina Fält.

Cherstin Hansson kommer definitivt att fortstätta söka kontakt med företaget.

– Det viktigaste känns som att få avsluta medlemskapet på deras hemsida.

Annons