Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visst kan barn styrketräna

/
  • Idrottsprofessor Michail Tonkonogi demonstrerar uppvärmningsövningar inför ett  styrketräningspass för unga.
  • Idrottsprofessorn säger: FEL!– ”Plankan” är dålig styrketräning för man rör sig inte, det är en begränsad dynamisk situation.På bilden Polina Björk och Lousie Lundblad.
  • Idrottsprofessorn säger: RÄTT!– Här tränas benmuskulaturen och balansen. Man använder bålmusklerna och den egna vikten. Man behöver inte använda hantlar utan kan använda väskor.På bilden Lousie Lundblad.
  • Idrottsprofessorn säger: FEL!– Det är inte bra för ryggen är inte sträckt. Därför måste man ha en stark bål.På bilden Polina Björk.

I flera decennier har styrketräning för barn ansetts farligt.

Det stämmer inte hävdar idrottsprofessor Michail Tonkonogi som besökte Gävle i veckan.

– Styrketräning är 1 500 gånger säkrare än fotboll, säger idrottsprofessorn.

Annons

När professorn i medicinsk vetenskap talade inför studenter och idrottsledare på Högskolan i Gävle prisade han tidig styrketräning.

– Den är bra för att möjliggöra motorisk inlärning, den bygger upp skelettet, den förebygger skador och har visat sig bra för barn som redan är sjuka.

Riksidrottsförbundet, RF som tidigare har varit försiktiga bytte 2009 fot och började rekommendera styrketräning för barn så unga som sju år. Något ortopeden Leif Swärd, läkare åt herrlandslaget i fotboll vänt sig emot, han anser att vi vet för lite.

– Barn växer och vi vet för lite hur träningen påverkar ryggkotorna för att gå ut och rekommendera styrketräning för barn, säger Leif Swärd.

Obegripligt anser Michail Tonkonogi som påstår att detta är en unik inställning för Sverige.

– ”Om unga styrketränar stannar de i växten”, ”Det är farligt”, ”Vi vet inte tillräckligt”. Jag undrar varifrån det kommer, för inte en siffra är rätt. Den som kom på den lögnen borde få pris, hävdar han och menar att han har ett otal tunga forskarorganisationer som stöd för sin åsikt.

En rundringning bland flera av Gävles gym visar att det trots allt finns en viss försiktighet inför att allt för unga vistas i deras lokaler och flera har en åldersgräns på 15 år. Men den gränsen beror inte på att träningen som sådan skulle vara farlig, säger Roger Pettersson som är gymansvarig på Korpen i Gävle.

– Vi har sagt 15 år, vi tycker det är en lämplig ålder. Annars blir det för mycket spring och om tio-, tolvåringar springer omkring när folk lyfter tunga vikter är skaderisken stor.

När man talar om styrketräning framkallas lätt bilden av att lyfta vikter på gymmet. Men det handlar om all form av rörelser som bygger upp muskulaturen enligt Michail Tonkonogi som däremot inte motsätter sig gymbesök i unga år.

– Träning ska vara roligt, det ska vara en lek. Musklerna har ingen aning om vad det är som belastar och vill barnen lyfta hantlar eller skivstänger så får de göra det. Men man kan inte begränsa träningen till det. Den ska vara varierande.

Finns det då någon risk för skador om barn lyfter vikter?

– Det finns risker med allt om man gör fel och om belastningen är högre än vad kroppen klarar av. Men statistiskt sett är styrketräning 1 500 gånger säkrare än fotboll.

Michail Tonkonogi avslutade sitt besök i Gävle med att demonstrera lämplig träning för barn inför de många studenterna och idrottsledarna. Till sin hjälp hade han bland annat den 16-åriga gymnasten Polina Björk i Gefle gymnastikförening.

Hon har själv styrketränat sedan hon var fem år gammal och har aldrig haft några problem.

– Jag har skadat mig när jag idrottat, men aldrig på grund av styrketräningen.

Annons