Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävlebo får hjälp av ARN

När Carina Höglunds incheckade bagage kom på transportbandet var ytterfacket öppet och glasögon, klocka och en bok saknades.
ARN anser att hon ska få ersättning från flygbolaget Spanair.
Flygbolaget svarar inte.

Annons

När Carina Höglund från Gävle landade på Arlanda efter en resa till Barcelona förra hösten återfann hon sin väska öppnad. Glasögon, klocka och en bok, till ett sammanlagt värde av över 8 000 kronor, saknades. Sedan dess har hon med hjälp av sin resebyrå förgäves försökt få ersättning från flygbolaget Spanair.

Nu har Allmänna Reklamationsnämnden ställt sig på hennes sida.

”Vad beträffar incidenten som rör förlust eller förstörelse av innehållet i ert bagage, måste vi informera er om att bolaget inte påtar sig ansvaret för innehållet i incheckade väskor, med undantag för om passageraren skulle ha gjort en deklaration om speciellt värde på bagaget före incheckningen”, skriver flygbolaget som svar till ARN. En hållning som strider mot gällande lagar, slår ARN fast.

”Nämnden konstaterar att den av Spanair åberopade begränsningen av skadeståndsskyldigheten står i strid med Montrealkonventionens bestämmelser. Vilket är jämlikt artikel 26 i konventionen ogiltigt och kan därför lämnas utan avseende”, skriver ARN i sitt yttrande där nämnden rekommenderar att Carina Höglunds yrkande ska bifallas.

– Nu har jag fått hjälp av en tjej på resebyrån att skicka en ny skrivelse till Spanair, så nu ligger bollen hos dem. Man ser väl om det kommer några pengar, säger Carina Höglund lakoniskt.

Några större förhoppningar om att få ut sin ersättning har hon inte.

GD har förgäves sökt någon på Spanair som vill uttala sig om ärendet.