Skivrecension: Bländande spel på Gävlesonen Kurt Järnbergs nya retrospektiva dubbel-cd

Tredje delen i Gävlesonen Kurt "Kurre" Järnbergs retrospektiv "Down Memory Lane" släpps onsdag 20 juli. "I de snabbare melodierna visas hans flexibilitet, rytmiska balans och spelet i instrumentets mellanregister vilka alla bländar en" skriver GD:s recensent Göran Olson.

Annons

JAZZ Gävlefödde trombonisten och trumpetaren Kurt Järnberg är en särling som stenhårt går egna vägar i sina intentioner. Det har stundtals renderat såväl uppskattning som kritik. Kurt anser sig ha blivit motarbetad av kolleger och musiktyckare från Stockholmsregionen. Som mycket ung anställdes han som musikelev vid regementet I 14 i Gävle. Därefter anställdes han vid kustartilleriets musikkår i Vaxholm. Närheten till Stockholm skyndade på hans jazzhunger och snart var han ett uppmärksammat namn i professionella sammanhang.

Kurt Järnberg uppträder under nationaldagsfirandet i Boulognerskogen 2009.

Kurt kom bland annat att ingå i Lulle Ellbojs storband som sommaren 1954 var ett dragplåster på Tivoliscenen i Köpenhamn. I orkestern ingick bland annat dåtidens mest internationellt kände svenske jazzmusiker: barytonsaxofonisten och kompositören Lars Gullin. Till Köpenhamn skulle Kurt återvända senare efter en sejour i Boston och New York. Till USA hade han kommit som medlem och solist i det europeiska allstar-storband som satts samman för medverkan på den klassiska Newport-festivalen 1958.

Kurt Järnberg 2012.

Kurt började sedan studera vid Berkeley School of Music i Boston och flyttade därefter vidare till New York. Där kom han att ingå i trombonisten Kai Windings turnéseptett och i trombonisten Bill Russos band. Han fick även anbud från Maynard Fergusons och Quincy Jones band. Av familjeskäl fick han dock lov att återvända till Sverige. Därefter följde spel med Ib Glindemans orkester i Köpenhamn som på Kurts inrådan hade engagerat Monica Zetterlund som vokalist. Med henne spelade han i uppsättningen av Tolvskillingsoperan på stadsteatern i Stockholm med Arne Domnérus som ledare. En period fanns Carl-Henrik Norins fina Nalenorkester också på schemat. Samma med Sveriges Radios storband och pianisten George Russels sextett. På meritlistan står också spel med Quincy Jones European All Stars och Nord-Deutscher Rundfunk Big Band.

Bilden från 1 juni 1965.

1976 var Kurt åter i USA, närmare bestämt Los Angeles. Men efter visumstrul åkte han och frun Rut tillbaka till Gävle och de bestämde sig för att fortsätta till Australien.

Nu har Kurt samlat material med upptagningar av sin kvintett med Rut från 1976-1981. Det är en välmatad dubbel-cd med drygt trettio nummer. Utöver Kurt och Rut består skivans grupp av barytonsaxofonisten Wolf Johansson, pianisten Reidar Knutsen, Ulf Magnusson på bas och Leif ”Gus” Dahlberg, trummor. Basisten Mats Nilsson, pianisterna Thomas Jutterström och Lars Sjösten finns också med i några melodier.

Innehållet är jazzstandards, lån från den amerikanska sångboken och teman från Kurts penna. Det resulterar i jazzkändisar som "Stella By Starlight", "Darn That Dream", "But Beautiful", "Lush Life", "Prelude To A Kiss", "You Stepped Out Of A Dream", "Just Friends", "Cotton Tail", "Donna Lee" och "Opus De Funk".

Kurts varma trombonspel är som förväntat på en hög nivå där balladernas värme ger extra plus. I de snabbare melodierna visas hans flexibilitet, rytmiska balans och spelet i instrumentets mellanregister vilka alla bländar en. Wolf Johanssons barytonsax har resning och pondus. Samspelet med trombonen är åtsittande. Solistiskt är han mycket hörvärd i sina tydliga slingor. Hans ton bidrar också till ett lyckat ensemblesound.

Kurre Järnberg spelar med Gävle Big Band på Gävle Konserthus 2006.

Den för tidigt bortgångne pianisten Reidar Knutsen visar ett lyriskt pianospel som fortfarande etsar sig kvar efter cirka fyrtio år. Basisten Ulf Magnusson och Gus Dahlbergs trummor rundar av en skiva som inte enbart handlar om nostalgi. Ett minus: upptagningen av sången kunde ha varit bättre med tanke på Ruts starka utspel.

Kurt Järnberg Quintet och Rut Åsenlund Järnberg på sång, "Down Memory Lane Vol.3 - The Power Package", Riverside Jazz Label / Border. Betyg: 4 av 5.

Mer läsning

Annons