Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävlestudenter tänker snålt

/
  • Mängder av detaljer återstår att fila på innan tävlingen avgörs i Rotterdam i mitten av maj. Maskiningenjörsstudenterna Henrik Larsson och Jonas Söderström resonerar med läraren Per Blomqvist.
  • Mattias Oppitz och Joacim Altberg pysslar med karossen.
  • Den egentillverkade motorn på 58 kubikcentimeter är försedd med dubbla tändstift och saknar kylning.
  • Här är gänget bakom snålbilen. Jakob Wallin, Fredrik Mickelsson, chef för motorgruppen, Mattias Oppitz, Joacim Altberg, Henrik Larsson,  läraren Per Blomqvist och Jonas Söderström som är chef för chassigruppen.

För att vara en biltävling blir nog snålbilsracet i Rotterdam en ganska stillsam tillställning.

– Snittfarten kommer att vara 25 kilometer i timmen, säger Henrik Larsson som pluggar till maskiningenjör vid högskolan.

Annons

Det är första gången ett gäng studenter från Högskolan i Gävle har anmält sig till Shell Eco-marathon.

Tävlingen som avgörs i Europa, USA och Asien går ut på att tillverka en så bensinsnål bil som möjligt.

– Egentligen är det viktigaste att utvecklas som ingenjörsstudent snarare än att vinna över något annat lag, säger Fredrik Mickelsson.

Att studenterna hjälper varandra över laggränserna är inte ovanligt. Ett exempel på det är den droppformade karossen på Gävlegängets bil som har utvecklats av studenter på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Jakob Wallin är utsedd till chaufför. I liggande ställning ska han hålla koll på hastigheten och slå på och av motorn vid rätt tillfälle.

– Det mest bensinsnåla är att köra motorn i fem sekunder åt gången. Det innebär att hastigheten kommer att pendla mellan 15 och 40 kilometer i timmen. Samtidigt får medelhastigheten inte understiga 25 kilometer i timmen, då bryter vi mot reglerna, säger Henrik Larsson.

Motorn har de i stort sett tillverkat själva med hjälp av utrustningen i högskolans laborationshus. Den har en cylinder på 58 kubikcentimeter och saknar kylning.

– Eftersom den är igång så kort tid måste vi i stället se till att den inte blir för kall. Optimal temperatur är ungefär 80 grader, säger Fredrik Mickelsson.

Som chef för motorgruppen lägger han ner cirka 40 timmar i veckan på projektet, som bedrivs vid sidan av studierna.

Läraren Per Blomqvist är imponerad av studenternas engagemang.

– Att delta i tävlingen är en bra merit som man verkligen ska ta med i sitt CV. Tre av studenterna i gruppen har redan anställts av företaget ÅF som är en av huvudsponsorerna, säger han.

Annons