Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Givell, radioaktiva solrosor och rena hela Hälsingland!

Helgens konstskörd är bärgad. Måleri på Galleri K i Gävle, Haiku och måleri på Galaxen och ”salong Hälsingland” på Konsthallen i Bollnäs. Sanna Wikström har farit runt.

Vi börjar med målaren. Lars Givell, väl en av de gedignaste vi har. Här blir han både lätt och svår, havet kan alla relatera till – möjligen också Tranströmer. Han är Givells följeslagare alltjämt, inför denna utställning har han också läst Gunnar Björling och Pär Westberg(!).

Havet, där det slår och slås sönder mot klipporna vid stranden på Öland är det genomgående motivet på K. Collaget är tekniken. Ibland undrar jag varför när Lars Givell nu är en sån målare, men han säger han söker utmaningen och det är väl det bästa man kan göra. Att inte bara stanna. Om han förlorat sig i landskapet skulle det bara ha blivit schabloner.

Stannar upp gör han dock med blicken, det måste han eftersom han aldrig målar på plats. Det som blir kommer ur minnesbilderna, blir bilden. Han uttrycker det som att landskapet, havet knackar på. Här känner han också dess knackningar så väl, eftersom han bott halva året i familjehuset i Gärdslösa på östra sidan av Öland.

Ön kan han också göra som i collagen, bryta duken med intrikata remsor av det som visar sig vara dagens tidningspapper eller bitar av Gudrun Sjödén-kataloger (”det är så bra papper”).

På K står vi plötsligt som i ett hörn av en naturdramatisk/lyrisk scen, Ölandshavet slår och brusar runtomkring oss. Där är det blått, slarvigt sagt.

Ett par andra ”hav”, hängda i början av utställningen, är så där skitigt turkosa som en god vän, Pia Elfström brukade måla av, som smutsen av det turkosa. Lustigt nog säger Lars Givell att han alltid stannar framför hennes stora målning på sjukhuset. Släktskapet landar i färgen mellan dem.

Lars Givells måleri har landat på Öland, bara för att fortsätta att strävsamt och hårt liksom havet ”knacka på”.

På Galaxen i Sandviken ställer Ella Marianne Nordal ut under rubriken ”Om skörbarhet i allmänhet, Fukushima i synnerhet”. Det är en liten, fin utställning om stora ämnen, en utställning som balanserar mellan Ella Mariannes fantastiska mod i färgdiptykerna och Haikudikternas oftast svårtydda rytmik. Hon gifter ihop ”Tjernobla & Fukushimo”, som två ryska/japanska trädockor målade mot en fond av de solrosor som planterats runt kärnkraftverket som exploderade i Japan därför att de anses ta upp radioaktivitet bättre än någon annan växt. Vem visste det?

Till sist en ny länskonst, den här gången på Bollnäs konsthall i Hälsingland. Och mycket Hälsingland blir det! Jag vågar inte räkna hur många verk som är från respektive landskap i listan, men får också veta att intendenten Kock faktiskt uppmuntrat ”sina” konstnärer att skicka in. Annorlunda grepp.

Och även om många fått stå tillbaka – 51 av 125 konstnärer är utvalda, 117 av 348 alster kom med – så har juryn som i år bestått av Anna Ehn, f d länsmuseet nu ansvarig för offentlig konst i Uppsala kommun, och Jordi Arkö, länskonstkonsulent i Dalarna och konstnär, till och med lyckas fylla ytterligare ett rum en trappa upp (ett rum som äntligen blivit museets och där man sedan ska sätta en mer ”museal”, permanent utställning).

Och när man ska ro i land en salong som länskonsten finns det bara två vägar att gå: Allt eller inget.

Antingen ser man salongen för vad den är eller så gallrar man hårt = försöker vara nyskapande. Båda kan funka, men inte tillsammans.

Viktigast i ett verksmyller blir ändå hängningen som i Bollnäs är snyggt genomförd. Och namnen från Gästrikland är: Magnus Björklund, Victor Claeson, Lena Engström, Evelina Eronen, Eva Friskman, Lars-Ola Jonsson, Helena Linder, Rebecca Lindsmyr, Bert Linné, Conny Molin, Mikael Nord, Iris Santén, Maria Tromark, Nicklas Westin, Eva Westman Linné, Johan Ågren.

Årets länskonststipendiater

– och icke jurybedömda – är Daven Xu (Gävleborgs läns stipendium), Samira Englund (arrangören Bollnäs konsthalls stipendium) och Miriam Wikman (stipendiat från Konstskolan i Gävle).