Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Häftig bilträff i Sandviken

SANDVIKENSommaren är varm, men den blir glödhet i Sandviken de närmaste dagarna. Då kommer minst 300 street rod-bilar att visas upp i bland annat Stadsparken. Det blir Europas största träff i år.

Annons
- Det blir ett unikt tillfälle för alla gästrikar att se landets hetaste street rodar, säger också Stefan Kvarnberg i organisationskommittén. Eftersom anmälningarna fortsätter att strömma in så är det inte otänkbart att vi lockar mer än 350 ekipage och då blir det Sveriges största möte genom tiderna.
Vad är det då för bilar som kommer att visas upp?

Inte originalbilar
- Jo, bilen ska ha ett utseende som ska vara från 1949 och senare, fortsätter Stefan Kvarnberg. Men det handlar inte om originalbilar utan hembyggen och mycket av materialet är gammalt skrot. Men det kan bli fint det också. Men bilarna ska också vara byggda för att klara en bilbesiktning och att de får framföras på gator.
Ursprunget är naturligtvis Amerika och Kalifornien. Alla som sett den klassiska filmen Sista natten med gänget kommer väl ihåg den häftiga gula bilen. Det är en street rod.
Den amerikanska ungdomen hade inte råd att köpa häftiga sportbilar utan byggde sina bilar själva, men med rejäla motorer.
- Det handlar i regel om den klassiska V8-an från Cheva, säger Stefan. Det är den mest tillverkade motorn och den billigast att bygga på.

Utställning på fredag
Trots att bilarna ser gamla ut är det tryck i motorerna. Stefan själv har en häftig maskin som går från 0 till 100 på sex sekunder.
- Men det är ingenting mot värstingarna i klassen, skrattar han. De är dubbelt så snabba.
Träffen inleddes redan under onsdagen med att bilarna kom till Högbo. I dag torsdag har de som vill chansen att pröva sina bilar på Rörbergs flygplats.
På fredagen blir det utställning för allmänheten i Stadsparken, medan träffen kommer att avslutas med ett lugnt och stillsamt rally i västra Gästrikland.
- Kombinationen Högbo bruk och Stadsparken är helt unik, menar Stefan. I Högbo har Äventyrarna ställt upp till hundra procent och här finns också perfekta övernattningsmöjligheter. Dessutom kan de besökande familjerna roa sig med mycket annat än bara street-bilar, även om de naturligtvis är huvudattraktionen.
Det är 16:e året som street rod-möten arrangeras i Sverige. Intresset ökar för varje år och i Sandviken finns det faktisk flera som byggt egna bilar.

Kommer från Tyskland
Sven Christensen visar upp sin Ford 31 Roadster. En häftig bil med ett riktigt muller i motorn. Men när vi vill ha reda på hästkrafter och fart blir Sven tyst.
- Det är en 3.5 liters Cheva motor och den går fort, skrattar Sven. Onödigt fort.
Ulf Modin visar upp sin Ford 32-a, också den med Chevamotor.
- Bilen ska testas på Rörberg, säger Ulf. Men jag vet inte om det blir jag som sitter vid ratten eftersom vi också ska arbeta som funktionärer.
Förutom alla svenska bilar finns det också flera ekipage från övriga nordiska länder. Även bilar från Tysklandkommer också, eventuellt även från USA.

Härlig ersättare
Men det är i Sverige och Finland som det stora intresset finns.
- Kanske beroende på att många svenska och finska grabbar har skruvat med sina rallybilar under årens lopp, säger Ulf. När man sedan blir lite äldre blir street roden en härlig ersättare.
Om någon skulle vara intresserad av att bygga en street rod kan vi bara berätta att det kostar minst 100 000 kronor och att du får lägga ner tusentals timmar innan bilen är klar. Eller som grabbarna säger:
- Bilarna blir aldrig klara.
JÖRGEN LARSSON


Foto: JÖRGEN LARSSON
Kraftpaket. Sven Christensen och Ulf Modin visar glatt upp sina häftiga hembyggen. Fast de vill inte berätta hur många hästar eller hur snabbt bilarna går.