Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Han är tacksam för tips om potthålen

Tung trafik, tufft klimat och för lite pengar. Det är orsakerna till att Gävle är fullt av potthål.

Leif Liljeberg medger att hålen är många och påtagliga, men tycker ändå att det ser rätt bra ut för framtiden.

– Vi har redan gjort mycket och förhoppningsvis får vi mer pengar av kommunledningen för att hinna ikapp, säger han.

Annons

Efter bara en kort åktur runt om i centrala Gävle tillsammans med gatuingenjören Leif Liljeberg går det att konstatera att stan verkligen är full av så kallade potthål.

Vi åker till Norra Fiskargatan för att titta på en gatstump som enligt vårt tips ska vara illa åtgången.

En lång rad av hål i gatan bekräftar tipset, men här verkar det som om tekniska kontoret fått nys om hålen för de är på gång att fyllas igen.

– Bara vi får tips så åker vi ut och lagar hål. Men det här är ju en 30-väg och då kan det dröja då vi måste prioritera större vägar, säger Leif Liljeberg.

Han tar trots reservationen tacksamt emot listan från GD:s läsare.

– Jag kommer att ge den här listan till våra entreprenörer redan i dag så att de kan laga hålen, sägen han.

År 2004 fick tekniska kontoret 60 miljoner i investeringspengar för att förbättra vägnätet och med dem har man kunnat lägga en hel del nya vägbanor. Pengarna är nu slut och de framtida investeringarna kommer att bli mindre.

– Nu får vi tio miljoner i investeringspengar för nästa år och fem miljoner för att kunna upprätthålla standarden. Om Gävle ska kunna få ett fullgott vägnät krävs ytterligare 25 miljoner att fördela på de närmaste tre åren, säger Leif Liljeberg.

Några sådana pengar är dock inte aktuella enligt kommunalrådet Per Johansson, s.

– Tekniska nämnden är en av de nämnder som fått höjt anslag trots det ekonomiska läget. Som det ser ut nu så vill vi hellre satsa på nya biogasbussar och bättre lokaltrafik, säger han.

Leif Liljeberg ser dock ett annat problem som gör att det kostar onödigt mycket pengar att laga vägarna.

– Vi som tekniker har svårt att få gehör när vi försöker påtala brister i ett tidigt skede. Tyvärr måste det bli synliga potthål innan saker och ting blir gjorda.