Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Handeln minskar i kristider

En av fem svenskar spenderar mindre sedan finanskrisen slog till. Låginkomsttagarna har dragit ner på shoppingen allra mest, och framförallt kläder och skor bortprioriteras. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
– Finanskrisen märker man absolut av. Det är fler som tittar men inte köper. Framförallt tjejer, säger Ingela Forslund, butikschef på Eurosko i Valbo Köpcentrum.

Annons

Skillnaden i hur finanskrisen påverkat är stor mellan hushåll med låga respektive höga inkomster. En dryg tredjedel av låginkomsttagarna spenderar mindre i dag, medan höginkomsttagarna inte förändrat sina shoppingmönster nämnvärt.

– Priserna har gått upp lite i och med krisen. Kronan har blivit svag, och vi har fått höga importpriser. Saker som skor och kläder bortprioriteras lite som det är nu, säger Ingela Forslund.

I Valbo Köpcentrum har många butiker sommarrea. Det är nödvändigt för att locka kunder på sommaren, och för att tömma hyllorna inför höstsäsongen.

Men trots prissänkningar hade många butiker i går tunt med kunder.

– Helt klar är det mindre folk här. Det har jag och frugan reagerat på. Men vi är pensionärer och handlar nog som vanligt, säger Kjell Johansson, 66.

Låginkomsttagarna drar enligt undersökningen dessutom ner på inköpen av inredning, hushållsmaskiner, tv och semesterresor. Trots det upplever långtifrån alla butiksinnehavare sjunkande försäljning och kristider.

– Vi har mycket kunder och det går jättebra. De flesta är ungdomar, och jag vet ju själv hur det är. Vill man ha något så köper man det. Ungdomar är lite impulsiva, och jag tror att de tycker att kläder är viktigt, säger Felipe Osorio, butikschef på klädbutiken Carlings.

– Försäljningen har gått upp lite både i branschen och hos oss. Men det har nog snarare att göra med Ipred-lagen, säger Janne Muhrén, butikschef på film- och musikbutiken Rocks.

Undersökningen från Länsförsäkringar bygger på intervjuer med 7 800 personer mellan 16 och 69 år.