Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Handlarna som satsar trots lågkonjunkturen

– Fördelen är väl att om vi klarar det här så kommer vi att klara vad som helst, säger Jacob Sundqvist i streetwearbutiken punkt26 om att öppna mitt i lågkonjunkturen.

Annons

Det bubblar runt Drottninggatan just nu. Kontrasterna är totala. Å ena sidan tomma skyltfönster som skriker finanskris och lågkonjunktur. Å andra sidan färgglada inbjudande skyltar på nystartade butiker med mode, design och barnprylar. Vi väljer att titta närmare på det som är positivt. Alla som vågar satsa just nu.

– Vi öppnade för att det passade oss bra i livet just nu. Vi bryr inte så mycket om det där med krisen, säger Ulrika Johansson som precis öppnat barnbutiken Systeryster tillsammans med sin svägerska Johanna Schagerström.

Butiken ligger inne i den tokpiffade minigallerian mellan resebutiken och Bang & Olufsen där Hobbybutiken tidigare fanns. En lite undanskymd plats kanske?

– Vi skulle såklart gärna haft ett skyltfönster. Vi har ju varor man gärna visar upp. Men det känns ändå som ett bra läge längs Drottninggatan, säger Ulrika Johansson.

I grannbutiken är det om möjligt ännu mer färgglatt. Där säljer Lena Sparr surfmode från Quiksilver och Roxy.

– Man kan ju inte gå runt och bara vara negativ. Det måste vara friska fläktar också, resonerar hon om hur hon vågar öppna butik när alla förväntas hålla i plånboken.

Hon hoppas att nya grannen tvärs över gatan, Harry’s pub som tar över i Mc Gills lokaler, öppnar en uteservering som vetter åt hennes håll.

Längs Norra Rådmansgatan och busshållplatserna har i tur och ordning Subway, Väskor & Annat och streetmodebutiken punkt26 nyligen öppnat.

Runt hörnet in på Nygatan ligger sedan i höstas hiphop-butiken Poppa Large.

– Lågkonjunkturen, ja. Det är klart att vi känner av det. Men vi har ganska låga utgifter, så det ska vara lugnt tror jag. Vi har webbutiken att luta oss mot också. Om vi härdar ut tills det vänder kan det ju bara bli bättre, säger ägaren David Särkimäki.

Han tycker själv att hans sortiment är unikt i stan, men medger samtidigt att det kan vara en fördel att ligga i samma kvarter som punkt26 och Quiksilver store.

Där Lena Sparr i sin tur framhåller nyttan med att ligga nära etablerade Seafun.

– Jag tror att vi kompletterar varandra, säger hon.

Handel föder handel. Och man behöver inte alltid ha samma inriktning för att dra fördel av varandra.

– Soffta har vi jättestor nytta av. Vi är jättenöjda med den hjälp vi får av dem. De har ju många kunder, och de tar vägen förbi oss och tittar vad vi har, säger Liam Lindström som driver modebutiken Muskot i hörnet mellan Nygatan och Stora Esplanadgatan.

Hans önskegranne skulle vara ett fik som drog mycket folk.

Jacob Sundqvist på punkt26 funderar länge på vad han helst skulle se för hyresgäst i sin grannbutik där Hästens sängar senast fanns.

– Den bästa grannen jag skulle kunna tänka mig skulle vara en tatuerare. Han skulle kunna hålla till i vårt lager och dela hyran, säger han.

”Vi öppnade för att det passade oss bra i livet just nu. Vi bryr inte så mycket om det där med krisen”

Ulrika Johansson

Som öppnat barnbutiken Systeryster tillsammans med sin svägerska Johanna Schagerström.

”Lågkonjunkturen, ja. Det är klart att vi känner av det. Men vi har ganska låga utgifter, så det ska vara lugnt tror jag”

David Särkimäki

Ägare till hiphop-butiken Poppa Large