Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Har du ett slemmigt monster i tanken?

Vem vill ha ett bläckfiskliknande och slemmigt monster i tanken på sin bil? Kör du på diesel så är det inte alls otänkbart att du har en oönskad fripassagerare.

Annons

Bensinbolagen talar helst tyst om problemet med bakterier som växer och frodas i dagens moderna dieselbränsle. Men Roland Anderberg, som driver ett företag som analyserar och kontrollerar just dieselbränsle, tycker att det är dags att berätta sanningen.

– Vi ser det här varje dag, oftast i stora cisterner och i fartygstankar, där det lätt bildas fukt. Men det blir också allt vanligare i bilar som körs på diesel, säger Roland Anderberg på Kronobryggan i Grumslöv. Och det är tillsatsen av biobränsle i dagens dieselolja som är grogrunden.

Nu hoppar visserligen inte bakterierna upp och biter föraren i näsan när han eller hon fyller på diesel. Men de kan orsaka driftstopp och på sikt också allvarliga motorskador.

– I bästa fall täpper de till bränslefiltren och orsakar motorstopp. Men de kan också skada komponenterna i insprutningssystemen med mycket dyrbara reparationer som följd.

Roland Anderberg, som jobbar frivilligt inom Sjöräddningssällskapet, påpekar dock att till sjöss kan även ett vanligt motorstopp bli livshotande om vädret är dåligt.

– Jag har flera gånger varit med om att undsätta båtfolk som fått motorstopp på grund av igensatta bränslefilter.

Men varför har det här blivit ett växande problem just nu?

– Problemet fanns även tidigare men inte i lika stor omfattning, svarar Roland. När fukt blandas med diesel i en mörk tank blir det rena restaurangen för de här bakterierna. Och när bensinbolagen sedan spädde ut dieseln med biobränsle fick de en riktigt fet dessert.

Förutom dieseltankar i bilar och båtar finns alla dieseldrivna elverk som står standby år ut och år in, exempelvis på sjukhus och försvarsanläggningar, för att kunna gå igång vid eventuella strömavbrott.

Hur klarar de sig?

– De köper inte samma diesel som du får på macken. Den dieseln får inte innehålla biobränsle, säger Roland.

Nu finns det dock medel som tar kål på bakterierna och går att hälla i tanken. Men det är ingen billig medicin och gör ju inte tanken ren.

– Nej, har du en äldre dieseldriven bil som dessutom åkt ut och in i varmgarage och kanske även stått stilla i långa perioder bör du tömma och rengöra hela systemet. En ganska ny bil kan du dock hålla bakteriefri genom att blanda i några centiliter bakteriedödare när du tankar diesel. Om bilen ska stå länge så tanka fullt först, så är risken för kondens mindre.

Bensinbolagen hävdar att de här problemen uteslutande är kundrelaterade, alltså orsakade av slarviga bilägare som inte håller rent i sina bränsletankar.