Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har ni en trygg försäkring?

Annons

Tänk vad allt kan gå fel ibland av att man misstolkar saker och ting, är det fel på mig eller på den information man fått om saken?

Mina föräldrar gjorde en gång i tiden ett val att köpa mig en olycksfall- och sjukförsäkring av Trygg-Hansa en så kallad dubbelförsäkring för att jag skulle få en bra försäkring under mitt liv. Denna försäkring har sedan övergått till en helt vanlig olycksfallförsäkring. Den dagen eller året jag fyllde 25 år, enligt Trygg-Hansa, skickas ett brev ut till alla med information om detta.

Detta brev har tydligen misstolkats och man har fortsatt att betala för försäkringen och trott att det varit samma försäkring som man tecknat då jag var barn. Det man funderar över är ju hur Trygg-Hansa tänker. Här har vi gjort ett val en gång i tiden och tecknat en helförsäkring, då ska man väl inte behöva ta ett beslut till bara för att jag fyllt 25. Ingenting förändras väl bara för att man blivit äldre, det är ju inte så att jag blir mindre sjuk....eller?

Skillnad vore väl om vi kontaktat Trygg-Hansa och ville ändra försäkringen. Jag har nu betalat för en försäkring som jag trott varit komplett tills den dagen jag nu blivit sjuk i bröstcancer och inser med blotta förskräckelsen att jag bara har en olycksfallsförsäkring och vart tog min sjukförsäkring vägen?

Efter telefonkontakt med bolaget får jag till svar att den upphört 2004 i oktober och att man gjort det valet då. Vad då för val, jag har inte valt ett enda dugg mer än att fortsätta betala in försäkringen. Detta val har vi tydligen fått i brevformat och tydligen misstolkat.

Visst felet ligger på min sida att jag inte varit tillräckligt uppmärksam och sett vad jag betalat in för, men jag känner mig ändå på något sätt lurad. Ett val jag gjort en gång i tiden ska ha ändrats på grund av ett brev. Hur kan man skicka sådana beslut via brev, som lätt kan misstolkas? Sådana beslut tycker jag att man personligen ska få ett samtal om så att man klart och tydligt kan förstå vad man i fortsättningen betalar för, har jag fel.....eller?

Men det är väl ett sätt för Trygg-Hansa att sålla bort så många som möjligt från sjukförsäkringsdelen för att inte behöva betala tillbaka något när man blir sjuk.

Trots att felet är mitt så känns det ändå som Trygg-Hansa gjort ett val åt mig att ta bort min så kallade sjukdel. Tack för det, hade jag velat ändra min försäkring så hade jag kontaktat er, inte tvärtom, och speciellt inte via något förbannat brev på posten! För den delen så skulle jag väl aldrig ta bort min sjukdel det är ju den viktigaste försäkringen man har.

På grund av detta står jag nu maktlös och hjälplös, ledsen och förtvivlad över det blivit så här, det finns naturligtvis inget försäkringsbolag som vill teckna en försäkring på mig nu med min diagnos och det tar nu sju år för mig att kunna teckna en ny försäkring och vem vet vad som händer under denna tid på grund av detta missförstånd.

Med min insändare vill jag uppmana andra att verkligen titta över sin egna samt sina barns försäkringar och kontrollera vad ni egentligen betalar för så att ni inte hamnar i min situation.

Lina 31 år, med nyupptäckt bröstcancer

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare