Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här ska framtiden byggas

Pionjärerna har tagit över där Ericsson slutade. I Ericssons gamla fabrik på Näringen är Electroengine i gång med att utveckla framtidens eldrivna fordon. En bil, en båt och en stadsbuss väntar på att få ett helt nytt drivsystem inmonterat.

Annons

– Vi har en riktig uppfinnarverkstad, säger Ulf Hedkvist, elansvarig på Electroengine.

Gävle ska bli platsen där det Uppsalabaserade företaget Electroengine bygger färdiga drivsystem för eldrivna fordon. I oktober värvade företaget över Ericssons platschef i Gävle, Göran Broman.

Åtta andra Ericssonanställda har fått jobb på Electroengine, bland dem inköparen Jenny Johansson.

– Det är roligt att gå till jobbet varje dag.

När hon började fanns det nästan ingenting i lokalerna, utom en platschef.

– Det var bara Göran och en kaffemaskin, säger Jenny Johansson.

Sedan dess har det hänt en hel del. Det är inte trångt på de 12 000 kvadratmeter som Electroengine förfogar över, men en båt, en bil och en stadsbuss väntar på att få en ny elektrisk drivlina inmonterad. Det ska ge bättre prestanda än de tidigare och Gävlefabrikens uppgift så här långt är just att bygga upp system för tillverkning av prototyper.

– Det är precis i sin linda. Vi ska skapa rutiner och processer, säger Göran Broman.

Han jobbade i just de här lokalerna så sent som 2008, men då för Ericsson. Nu leder han arbetet i Electroengines Gävlefabrik och han säger det som andra anställda också säger, i sann pionjäranda.

– Det känns riktigt spännande att få vara med och bygga upp något från grunden.

Det finns 17 anställda i Gävle än så länge, den senaste fick jobb så sent som i förrgår. Göran Broman räknar med att ytterligare tio ska anställas inom några månader.

Och på sikt hoppas han att fabriken ska ha några hundra anställda, och då ha en serieproduktion igång.

Det blir ingen båtfabrik eller bilfabrik, snarare en fabrik där hela det elektriska drivsystemet tillverkas och monteras. Längst har planerna kommit när det gäller motortillverkning.

– Det är i princip klart, säger Göran Broman.

Om den tillverkningen ska ske i form av licenstillverkning eller under andra former är inte klart, men Electroengine samarbetar med det brittiska företaget Oxford YASA Motors, en avknoppning från universitetet i Oxford. Företaget har utvecklat en kompakt elmotor, som till exempel driver vart och ett av de fyra hjulen på Volvobilen som står i fabriken.

Bilen har en maxhastighet på 180 kilometer i timmen, ett batteripaket som ger körsträcka på över 30 mil och kan accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen på sex sekunder. Men de egenskaperna kan vässas ytterligare och Electroengine arbetar redan på en ny generation komponenter som ska testas.

En bit bort står den eldrivna båten som Electroengine tagit fram i samarbete med båttillverkaren Nimbus. Den första versionen presenterades för drygt ett år sedan men den har plockats bort och ska ersättas med en ny som ska ge ännu bättre prestanda.

Den tidigare hade en maxfart på 27 knop och en räckvidd per laddning på 20 nautiska mil vid marschfart. Båten med den nya versionen ska sjösättas i vår.

Ulf Hedkvist hade eget företag men valde att börja på Electroengine, och är nu elansvarig i Gävle. Nu får han vara med och lösa små och stora problem som dyker upp i ett utvecklingsföretag i en bransch som just har börjat växa ur barnskorna. Framtiden är oviss, men möjligheterna är oändliga, när snart sagt alla tillverkare satsar på att utveckla eldrivna fordon.

Electroengine har i alla fall en kaxig målsättning, att bli världsledande inom sitt område, och Gävlefabriken kommer att ha en nyckelroll i den utvecklingen. Göran Broman jämför läget med det som Ericsson stod inför när utvecklingen av mobiltelefonin började ta fart.

– Jag vet inte om det blir lika stort.

– Det borde ha alla förutsättningar att växa, men om det tar fem eller tio år vet vi inte, säger Göran Broman.