Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemtjänsten i Gävle som alla är nöjda med – och de får bottenbetyget

/
  • Olle Widqvist får varje dag hjälp av hemtjänsten. Han är mycket nöjd med de insatser som Alexandra Jansson och övrig personal på Maid ger.
  • Alexandra Jansson hjälper Olle Widqvist att resa sig ur soffan. Han får besök fyra gånger om dagen av hemtjänstföretaget Maid.
  • Att få hemtjänst blev en omställning för Berit och Olle Widqvist i Sätra i Gävle. Men de tycker att det gått bättre än väntat.
  • – Vi tar oss tid att prata med kunderna och det tror jag är uppskattat, säger Alexandra Jansson, undersköterska vid Maid hemtjänst i Gävle.
  • Maid hemtjänst får toppbetyg i en undersökning. Här är hela personalstyrkan samlad.
  • – Vi försöker vara flexibla. Vi gör gärna det lilla extra, säger Maarit Lax, platsansvarig på Maid hemtjänst i Gävle.

Många är nöjda med sin hemtjänst i Gävle. Men ingenstans tycks de äldre vara så tillfreds som hos Maid. Det lilla hemtjänstföretaget når toppresultat i en ny undersökning.
– Det fungerar jättebra, de här gulliga tjejerna har blivit som en del av familjen, säger Olle Widqvist.

Annons

Paret Olle och Berit Widqvist bor i en lägenhet i Sätra. Olle har börjat bli lite skröplig och är sedan nio månader tillbaka beviljad hemtjänst. Att få besök flera gånger om dagen av vårdpersonal innebar förstås en omställning för paret.

– Men det blev mycket bättre än jag hade trott. Vi lärde snart känna dem som kom hit. Det kändes inte främmande alls, tycker Olle.

Läs även: Äldre kan få snabbspår till hemtjänsten

Hos paret Widqvist hjälper hemtjänsten till med allahanda vardagsbestyr, allt från påklädning till matlagning. Olle, som har svårt att gå, får hjälp att förflytta sig i hemmet. Ibland blir det en promenad utomhus.

För Berit har det varit lite svårt att överlämna ansvar för hemmets skötsel till utomstående.

– Jag är ju van att bestämma, säger hon lite skämtsamt.

I Gävle finns ett valfrihetssystem som gör att de som beviljas hemtjänst själva kan välja hemtjänstutförare. I Olle Widqvists fall var det en av hans döttrar som gjorde valet.

– Hon forskade lite kring det där och kom fram till att Maid skulle vara toppen. Och det visade sig att hon hade rätt, säger Olle.

Hemtjänsten i Sverige är generellt sett omtyckt. Nio av tio brukar säga att de är nöjda med sin hemtjänst i de årliga brukarundersökningar som Socialstyrelsen gör. Men det finns skillnader mellan olika orter och olika utförare. Maid hemtjänst når det bästa resultatet i Gävle i årets brukarundersökning. Samtliga kunder hos Maid som besvarat enkäten från Socialstyrelsen har uppgett att de är mycket nöjda eller ganska nöjda.

– Det känns förstås jätteroligt, säger undersköterskan Alexandra Jansson, som är en av dem som hjälper Olle Widqvist.

En förklaring till det goda betyget kan vara att personalen försöker ge mycket tid till kunderna, menar hon.

– Vi tar oss tid att prata med dem och inte vara stressade, det tror jag är uppskattat, säger hon.

Maid Hemtjänst har funnits i Gävle i cirka tre år och har i dag 28 kunder. Ett 20-tal personer arbetar i företaget.

– Vi försöker tillgodose kundernas önskemål och vara flexibla. Vi gör gärna det lilla extra, säger Maarit Lax, platsansvarig på Maid i Gävle.

Hon säger också att företaget strävar efter att ha hög personalkontinuitet så att kunderna inte ska behöva träffa så många olika personer.

– Man ska inte behöva berätta sin livshistoria om och om igen.

Trivseln på arbetsplatsen är också viktig för resultatet, menar hon.

– Vi trivs jättebra med varandra.

Hur mycket säger då Socialstyrelsens brukarundersökning om kvaliteten på hemtjänsten? Patrik Bergman, kvalitetscontroller på Omvårdnad Gävle, manar till försiktighet.

– Man ska inte dra för stora växlar på resultaten på enhetsnivå. Svarsfrekvensen är inte så hög, cirka 57 procent i Gävle, och många av utförarna är små. Har man bara 10-20 kunder får varje individs svar väldigt stort genomslag, säger han.

Att Maid har 100 procent kundnöjdhet i den senaste undersökningen är givetvis positivt. Men det kan räcka med att någon kund svarar att den är missnöjd i nästa undersökning för att företaget ska rasa i tabellen, utan att kvaliteten på den vård och service företaget ger nödvändigtvis har försämrats, påpekar Patrik Bergman.

Det finns hemtjänstutförare som avviker på ett negativt sätt i undersökningen också. Humana har bara 77 procents kundnöjdhet, en kraftig försämring jämfört med tidigare undersökningar.

– Även i det fallet ska man akta sig för snabba slutsatser. Det kan vara en tillfällig dipp. Men håller nedgången i sig till kommande år kan det finnas skäl att titta närmare på kvaliteten hos den här utföraren.

Att hemtjänsten liksom äldreomsorgen i stort får höga betyg i de här undersökningarna tyder på att den är uppskattad, men resultaten säger inte allt. Att många är nöjda kan också bero på att kunderna inte ställer så höga krav.

– Det kan vara en generationsfråga. Äldre människor kan ha låga förväntningar och blir positivt överraskade, säger Patrik Bergman.

Kan man använda undersökningen som underlag när man väljer hemtjänstutförare?

– Det kan vara ett underlag av flera.

Läs även: Konsultrapport banar väg för ny strid om valfri hemtjänst

Läs även: Jag älskar också mitt jobb i hemtjänsten

Annons