Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hemtjänsten i Sandviken skärper sig

Länsstyrelsen var i höstas kritisk mot hur delar av hemtjänsten i Sandviken fungerade, eller rättare sagt inte alltid fungerade.
Hemtjänsten har nu en plan för bättring och Länsstyrelsen är nöjd.

Annons

Under oktober-december granskade Länsstyrelsens sociala enhet hemtjänsten i områdena Solrosen, Bruket och Storvik/Ovansjö i Sandviken.

Granskningen bestod av samtal och intervjuer med personal och människor som fick hjälp från hemtjänsten. Man gick också igenom skriftlig dokumentation, både ifråga om myndighetsutövning och vad som hände med fattade beslut.

Länsstyrelsen gillade inte allt den såg och kritiserade hemtjänsten i sex punkter:

o Man tyckte att verksamheten saknade mål som gick att följa upp.

o Synpunkter och klagomål användes inte för att utveckla kvaliten i verksamheten.

o Inga fungerade rutiner för samverkan och samarbete som gällde den enskildes behov.

o Processen vid ansökningar garanterade inte den enskildes rättssäkerhet.

o Dokumentationen för hur beslut verkställdes fungerade inte.

o Det saknades planer för hur biståndsbeslut och den enskildes önskemål skulle genomföras.

Nu har alltså Äldreomsorgsnämnden funderat på hur dåligheterna ska lösas. Och ”Länsstyrelsen finner att Äldreomsorgsnämnden inkommit med en adekvat plan för att åtgärda påtalade brister”.