Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Het debatt om rondellkonsten

Det nya konstverket ”Priapos trädgård” i rondellen vid Gustavsbro vållade het debatt på gd.se i går.
– Det är helt naturligt att offentlig konst väcker känslor, säger Konstcentrums chef Carl Bergström.

Annons

Merparten av kommentarerna som strömmade in på gd.se i går var negativa och ibland hånande mot det senaste tillskottet till den offentliga konsten i Gävle.

”Är detta en signal på att vi kan ställa ut våra gamla skrotbilar i naturen med en kulört färg? trodde att det var miljöbrott !”, skriver signaturen ”Glader”.

Andra tycker mest att kommunen prioriterar fel när man lägger pengar på ett konstverk. ”Pengarna borde satsas på våra vägar och barnens skolor i stället! Båda är i stort behov”, skriver signaturen ”Gävlebo”.

Men att offentlig konst väcker känslor är ingenting konstigt menar Konstcentrums chef Carl Bergström.

– Det blir alltid många reaktioner på offentlig konst, både positiva och negativa. Offentlig konst ska väcka känslor. Men jag vet att konstnärens syfte med det här konstverket inte var att provocera utan det finns en tydlig tanke med verket, säger Carl Bergström.

Han berättar att färdigställandet av Priapos trädgård i rondellen vid Gustavsbro är en följd av ett politiskt beslut på 1990-talet.

Då beslutades att tre av rondellerna vid infarterna till Gävle skulle få varsitt konstverk.

Först ut var rondellen vid Spängersleden i Hemlingby. Där placerades konstverket ”Landmärke” av konstnären Åsa Herrgård 1999. ”Landmärke” kostade 300 000 kronor att uppföra.

Sedan dröjde det till 2002 innan det var dags för nästa rondellkonstverk. Då invigdes ”Det femte elementet” i rondellen vid Norrtull av konstnären Carin Ellberg där prislappen blev 775 000 kronor.

Konstverket ”Priapos trädgård” av konstnären Ingo Vetter som invigdes i onsdags har kostat 270 000 kronor.

Totalt har kommunen alltså lagt ut drygt 1,3 miljoner kronor på konst i infartsrondellerna. Väl investerade pengar enligt Carl Bergström.

– Jag tycker att det är bra att det första man möts av när man kommer till Gävle är ett konstverk. Gävle profilerar sig som en skulpturstad och då måste man leva upp till det, säger Carl Bergström.

Moderaternas Karin Wiebe lämnade i går in en fråga till kommunfullmäktige där hon undrar hur kommunen finansierat konstverket i Gustavsbrorondellen.

– Jag tycker kanske att det är lite mycket pengar med tanke på den ekonomiska krisen, säger hon.