Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Humana svarar på kritiken efter Gefle Dagblads granskning

Annons

Vi inom Humana är väldigt stolta över vårt boende på Södra Centralgatan. Vi vill också passa på att tacka alla anhöriga, boende och personal som framfört sitt stöd till verksamheten under uppstarten och även senaste veckan. Men vi vill också tacka de som kommit till oss, eller till GD, med kritik. En verksamhet kan alltid bli bättre och det är alltid vår målsättning att vi ska fortsätta att utvecklas. Vi är inte rädda för kritiska synpunkter, även om vi givetvis beklagar dess orsak, och kommer göra allt vi kan för att ta tillvara kritiken och förbättra verksamheten ytterligare. De boende kommer i första hand. Och vi beklagar djupt när någon av dem kommer i kläm.

LÄS ÄVEN: Uppsägningar, sjukskrivningar och förseningar på Humanas äldreboende på Söder

Vi är övertygade om att verksamheten i grunden är bra. Och vi är fantastiskt stolta över våra medarbetare som gör ett toppenjobb för våra boende. Ett antal av de saker som framkommit i GD:s granskning av vårt äldreboende finns det tyvärr fog för. En helt ny verksamhet har nästan alltid utmaningar och vissa problem i uppstartfasen och vår har tyvärr inte varit annorlunda i detta avseende. Några saker som kommit fram överraskar oss då det finns helt motsägelsefulla uppgifter och upplevelser från personal och anhöriga. Oavsett detta tar vi allt på allvar.

LÄS ÄVEN: Döttrarna känner sig lurade av Humanas reklam

Fortlöpande utvecklar vi vår kvalitet genom uppföljning och ständiga förbättringar. Vi bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete. En viktig del i detta är att vi välkomnar synpunkter från kunder, anhöriga och medarbetare och alla synpunkter samt resultat från kvalitetsmätningar analyseras så att möjliga förbättringsområden identifieras och åtgärdas. Vid en uppstart finns rutiner men som kontinuerligt måste justeras efter behov och så har skett och sker på Södra Centralgatan.

LÄS ÄVEN: Boende nära att kvävas – oerfaren personal kunde inte hantera situationen

När man sätter ihop en helt ny personalgrupp är det tyvärr så att man kan göra felrekryteringar som arbetsgivare och en del personer som sökt arbete hos oss kanske i slutänden inte trivts i en verksamhet som är helt ny och ställer en del andra krav än i en förvaltande verksamhet. Efter 5 månader upplever vi nu att vi har en mycket bra personalstyrka på plats. Vi har och har haft en bemanningsnivå som väl uppfyller kravet från Gävle kommun. Rekryteringen av en ny verksamhetschef är i full gång och bedöms snart vara klart.

LÄS ÄVEN: Kraftiga reaktioner efter Humanagranskning

Vi har sedan starten erbjudit en rad olika aktiviteter, ett axplock av dem är stadsvandring med länsmuseet, målning med konstpedagog, sittgymnastik, träning i gymmet med personlig tränare, promenader, taktilmassage, musikunderhållning, dansuppvisning samt utflykt till Boulongerskogen. Från takterrassen och de stora balkongerna har vi följt och diskuterat hur bygget bredvid växer fram vilket varit uppskattat. Aktivitetsprogrammet kommer att utvecklas under hösten med bland annat fler utflykter.

LEDARE: Det största problemet med Humanas äldreboende tycks vara ledningens attityd

Vi arbetar aktivt med att ha ett fungerande och nära kontaktmannaskap mellan kontaktman och boende. Vi vill också uppmana och uppmuntra kunder och anhöriga att lämna synpunkter och kritik till oss och vill att de ska veta att de alltid är välkomna att höra av sig. Vi skickar ut informationsbrev till anhöriga kontinuerligt och vi kommer även att bjuda in till anhörigmöten under hösten.

När det gäller rädsla hos personalen eller hos anhöriga för att tala med media är det för oss obegripligt. Dels för att Humana tillämpar meddelarfrihet, det vill säga personal får tala med media om man så önskar vilket vi är tydliga med. Dels är vi en lärande organisation där vi vill veta om något inte fungerar för att vi ska kunna åtgärda och göra än bättre. Det är en del av Humanas värdegrund.

Vi bjuder än en gång in Gefle Dagblad till att komma till vårt boende för att se för sig själv hur det är och tala med flera personer som även kan ge en kompletterande bild till de senaste dagarnas artiklar.

Christina Sundvik Tf verksamhetschef

Eva-Lotta Sandberg Affärsområdeschefäldreomsorg