Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hur ska det gåför småbutikerna?

Annons

Aldrig förr har så många haft så mycket att köpa för så lite. Eller hur man nu ska se på det faktum att det toköppnar nya butiker samtidigt som allt fler blir av med sina jobb.

Frågan är om det nu blir ännu fler småbutiker som får slå igen när de stora jättarna marscherar in på arenan. Klarar sig Konsum på Södermalmstorg, Sohlbergs Icabutik och alla de andra små närbutikerna på det kundunderlag som blir kvar när de bilburna kunderna dragit till Hemlingby? Det återstår att se.

Och på samma vis, kommer Meca, Mekonomen och liknande ”små” bildelsbutiker att ha en chans mot Biltema och Jula?

Vad vi får är i alla fall mer yta. Det är helt galet hur stora alla butiker är! Jag gjorde en rundvandring inne på City Gross i förra veckan och det var verkligen jättestort.

Även där kommer det att bli självscanning på sikt, berättade butikschefen. Och jag påpekade samma sak som jag gjort många gånger på Maxi. Att brödet borde ligga senare i kundvarvet för att undgå att bli mosat av konservburkar, potatis och mjölkpaket senare under inköpsrundan.

Men det är inte det praktiska som styr när en butik planeras. Det handlar om att få oss på köphumör, att utlösa köpbeteende.

Brödet (och bageriet) finns mitt i butiken för att doften ska sprida sig och skapa köplust. Att frukt och grönt är det första man möter i många butiker har även det en förklaring. Det är fräscht, färgglatt och inbjudande och skapar köplust.

Även det där irriterande, att butiken bygger om när man precis lärt sig hitta, är med flit. Då måste du nämligen leta efter det du har på inköpslistan, och på vägen råkar du upptäcka nya varor du inte visste att du behövde...

Men det är inte det praktiska som styr när en butik planeras. Det handlar om att få oss på köphumör, att utlösa köpbeteende.